Murder on the Orient Express (2017)

Recensie Murder on the Orient Express CinemagazineRegie: Kenneth Branagh | 114 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Kenneth Branagh, Judi Dench, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Marwan Kenzari, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Josh Gad, Olivia Colman, Tom Bateman, Lucy Boynton, Manuel Garcia-Rulfo, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr., Sergei Polunin

Remakes zijn de grote trend van de laatste jaren. Films uit voorgaande decennia worden bij de vleet geproduceerd, Disney heeft er zelfs een hele serie omheen gebouwd met hun nieuwe live action versies van oude animatiefavorieten. Soms is de wereld echter rijp voor een goede remake. Agatha Christie boeken worden namelijk niet ieder jaar verfilmd en de filmversie van ‘Murder on the Orient Express’ was klaar voor een update. Tel daarbij op dat Kenneth Branagh de teugels in handen neemt en de kijker kan zich opmaken voor een vrij intrigerend moordmysterie, wanneer er ook daadwerkelijk op Branagh gefocust wordt tenminste.

In de hoofdrol Hercule Poirot, waarschijnlijk de beste detective ter wereld, speelt hij namelijk de sterren van de hemel. Hij is het personage dat de kijker op de voet volgt en daardoor het beste leert kennen. Met zijn imposante snor en charmante doch stugge persoonlijkheid spat Poirot zo van het scherm. En dat is overigens niet het enige wat er zo tussenuit springt. ‘Murder on the Orient Express’ ziet er namelijk prachtig uit. De shots van de omgeving die ter achtergrond dienen zijn een lust voor het oog. Maar ook de verschillende kostuums en sets zijn zeker niet verkeerd om naar te kijken.

Een goed moordmysterie neemt de kijker echter mee op de gedachtegang van de detective en leert door middel van deze centrale persoon een breed scala aan personages kennen. In dit opzicht schiet Kenneth Branagh als regisseur toch een beetje te kort. Verklaringen en alibi’s worden ofwel te simpel ofwel te vaag gebracht. Dit zorgt ervoor dat het midden van de film flink wat vaart verliest en bij vlagen zelfs een beetje saai wordt. Tegelijkertijd neemt Poirot tegen het einde van de film zulke grote sprongen dat de oplossing zelfs een beetje voor de hand ligt.

En dat is allemaal behoorlijk zonde want met namen als Johnny Depp, Judi Dench, Willem Dafoe, Michelle Pfeiffer, Josh Gad, Olivia Coleman en Daisy Ridley mogen we toch wel spreken van een enorme sterrencast. Het is ook niet zo dat er een slechte performance tussen zit, maar aan de ander kant laat geen van de acteurs een enorme indruk achter. Het ensemble komt zo eerder over als een ondersteuning van Branaghs eigen personage terwijl het eigenlijk gewoon volledige personages moeten zijn.

Ondanks dit alles blijft de film nog steeds een prima zit. Er wordt zichtbaar met plezier gespeeld en dit zorgt voor een energie die de speelduur dragelijk maakt, ondanks dat het met momenten wat saai kan zijn. Het ietwat voorspelbare einde is echter onvergeeflijk en gemixt met de andere tekortkomingen zorgt het ervoor dat ‘Murder on the Orient Express’ slechts een leuke film voor even tussendoor blijft, en met zo’n regisseur en zo’n cast valt dat toch een klein beetje tegen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 9 november 2017
Digital HD-release: 20 februari 2018