Music and Lyrics (2007)

Regie: Marc Lawrence | 104 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Hugh Grant, Drew Barrymore, Haley Bennett, Kristen Johnston, Brad Garrett, Campbell Scott, Daniel Stewart Sherman, Brooke Tansley, Jason Antoon, Billy Griffith, Adam Grupper, Ellen Harvey, Jeremy Karson

De wereld leerde de Britse Hugh Grant kennen in 1994, toen hij met ‘Four Weddings and a Funeral’ doorbrak en meteen een Golden Globe voor zijn rol kreeg. Waar hij in ‘Four Weddings’ nog een typisch Britse uitstraling had (lees: een sulletje), is Grant inmiddels uitgegroeid tot een ware sexy Hollywood ster – maar gelukkig wel een met Britse humor.

Hugh Grant lijkt gemaakt voor romantische komedies. Of hij nu een arrogante versierder is, een simpele boekverkoper die een crush heeft op een grote ster of de premier van Engeland speelt, elke personage lijkt hem op het lijf geschreven. In dit soort films komt hij het best tot zijn recht en weet hij zijn personage op een grappige, lieve en nog steeds iets sullige maar absoluut aantrekkelijke manier neer te zetten. Ook Drew Barrymore’s kwaliteiten komen het beste tot hun recht in romantische komedies. Uiteraard was ze een stoere Angel en heeft ze ook een aantal ‘serieuzere’ rollen gedaan, maar haar lieve ‘girl-next-door’ personages komen het beste tot uiting in films zoals ‘Never Been Kissed’, ’50 First Dates’ en ‘The Wedding Singer’. Toch grappig dat twee acteurs die zo uitblinken in hetzelfde genre nog nooit aan elkaar gekoppeld zijn. Het lijkt erop dat met ‘Music and Lyrics’, Hugh en Drew elkaar – tot op een zekere hoogte – dan toch eindelijk hebben gevonden.

Het verhaal is niet bijzonder origineel: jongen en meisje leren elkaar kennen, worden ‘gedwongen’ samen te werken en een romance ontstaat (uiteraard is een kleine break-up tussendoor ook van de partij). Dit is natuurlijk hét gegeven van de romantische komedie en een die voor beide acteurs niet onbekend is (denk aan Hugh’s ‘Notting Hill’ en aan bijna al Drew’s films). Ondanks dat de film ontzettend voorspelbaar is, slaagt het nieuwe filmkoppel erin ”Music and Lyrics’ tot een leuke romantische komedie te maken. Hoe ze dit doen? Door veel humor. Hugh Grant’s geweldige heupbewegingen en Drew Barrymore’s hypochondrische gedrag zorgen voor heel wat grappige scènes. Wat jammer is, is dat de chemie tussen beide acteurs ver te zoeken is en Grant lijkt zo af en toe bijna weer dezelfde ongevoelige en emotieloze Daniel Cleaver die Bridget niet uit kon staan. Gelukkig maakt zijn schattige lach veel goed.

Ondanks de voorspelbare scènes, de soms iets afgezaagde grappen en de paar grappen die helemaal niet grappig zijn, is ‘Music and Lyrics’ een prima feel-good komedie geworden, ideaal voor op een eerste date! Drew ziet er, zoals altijd, erg schattig en goed uit en wie ooit heeft gedacht dat Hugh Grant een sulletje is die niet kan zingen piept wel anders na deze film…ouder worden doet hem goed, hij heeft er nog nooit zo sexy uitgezien en zijn interessante bewegingen op het podium alleen al zijn meer dan de moeite waard. Gegarandeerd kijkplezier!

Daphna Berger

Bioscooprelease: 8 maart 2007