Music for One Apartment and Six Drummers (2001)

Regie: Johannes Stjärne Nilsson, Ola Simonsson | 10 minuten | muziek, komedie, korte film | Acteurs: Magnus Börjeson, Johannes Björk, Marcus Haraldson, Sanna Persson, Anders Vestergård, Fredrik Myhr

‘Music for One Apartment and Six Drummers’ is een korte, briljante film van Zweedse filmmakers Ola Simonsson en Johannes Strjärne Nilsson. Wanneer een ouder echtpaar hun appartementencomplex verlaat om hun hond uit te laten worden zij gadegeslagen door een vijftal mannen en een vrouw, die in een Volvo zitten te wachten. Te wachten op hun vertrek, zo blijkt, want de man en de vrouw hebben hun hielen nog niet gelicht, of het groepje holt de trap al op naar de zojuist verlaten woning. Vrij snel wordt er ingebroken: de inbrekers hebben slechts tien minuten de tijd om te doen waar ze voor komen.

Eenmaal in de woning wordt al gauw duidelijk dat de bedoelingen niet zo kwaad zijn: het zijn geen dieven, maar drummers, die uit de alledaagse voorwerpen die in het huis – beginnend in de keuken – op creatieve wijze muziek weten te halen. Door het openen en dichtslaan van keukenkastjes bijvoorbeeld, of het aan- en uitzetten van een mixer, krijg je een grappig ritmisch geluid. Hoewel je zou verwachten dat na een minuut de lol er wel van af is, weten de muzikanten zichzelf steeds te vernieuwen. Het is volstrekt onvoorspelbaar wat voor geluid ze uit de verschillende vertrekken zullen halen en vooral op welke manier. ‘Music for One Apartment and Six Drummers’ zit uiterst knap in elkaar, het is komisch en de muziek is fantastisch! Probeer maar eens stil te zitten bij het kijken van dit veelbekroonde kunstwerkje. De makers van deze short sleepten veel prijzen in de wacht (o.a. Publieksprijs voor beste korte film op het filmfestival in Parijs, nominatie Gouden Palm in Cannes) en maakten tien jaar later met het grootste deel van de cast een langere versie van deze film, getiteld ‘Sound of Noise’.