Mute (2018)

Recensie Mute CinemagazineRegie: Duncan Jones | 126 minuten | science fiction, thriller | Acteurs: Alexander Skarsgård, Seyneb Saleh, Paul Rudd, Justin Theroux, Robert Sheehan, Daniel Fathers, Nikki Lamborn, Noel Clarke, Robert Kazinsky, Gilbert Owuor, Ulf Herman, Levi Eisenblätter, Rosie Shaw, Eugen Bauder, Livia Matthes, Jarah Maria Anders, Caroline Peters, Laura de Boer

‘Mute’, van regisseur en schrijver Duncan Jones (‘Moon’, ‘Source Code’, ‘Warcraft’), is een neo-noir toekomstfilm over een barman die niet kan spreken en naar zijn verdwenen vriendin zoekt. Beschreven als een liefdesbrief aan ‘Blade Runner’ speelt het verhaal zich in de toekomst in Berlijn af. ‘Mute’ speelt zich af in een troosteloze wereld waar menselijkheid zo vreemd is als een roos in een woestijn.

Een jeugdincident met een bootpropeller doemt Leo (Alexander Skarsgård) tot permanent zwijgen wanneer zijn Amish moeder een operatie aan zijn stembanden weigert. Dertig jaar later werkt hij als een barman in een Berlijnse stripclub waar hij een relatie heeft met een serveerster, Naadirah (Seyneb Saleh). Wanneer ze van de een op andere dag verdwijnt, begint zijn zoektocht door Berlijnse onderwereld van prostitutie, perverse seks en pedofilie.

Het is interessant dat iemand, die niet kan praten, een verdwijning probeert op te lossen. Vanwege Leo’s onvrijwillige zwijgzaamheid communiceert hij vooral met de ogen waardoor hij een stille en sterke aanwezigheid heeft. Ook kan de omgeving Leo moeilijk inschatten omdat het simpelweg niet weet wat hij denkt. Alexander Skarsgård heeft vanwege zijn lengte en doordringende blik een intimiderende aanwezigheid die omgeving op de knieën dwingt. De omgeving stelt zich daarom ook als snel defensief op tegenover een stille maar onvoorspelbare kracht.

Paul Rudd (‘Ant-Man’, ‘Dinner for Schmucks’), die meestal de nice guy speelt, is hier de bijna-gewetenloze Cactus Bill en vormt een dynamische duo met Duck, gespeeld door Justin Theroux. De interactie tussen deze twee is geïnspireerd door de karakters Trapper John en Hawkeye Pierce van Robert Altmans ‘M.A.S.H.’ maar dan de criminele versie. Jammer genoeg is Paul Rudd niet overtuigend als de bad guy en is het gewicht van zijn gevaarlijkheid daardoor moeilijk in te schatten. Justin Theroux, daarentegen is met zijn onzeker lachje en verdacht-makende opmerkingen overtuigender.

De futuristische setting is best geslaagd en worden er best interessante ideeën gepresenteerd. Zo worden bezoekers aan prostitutiehuizen gelijk gescand op seksueel overdraagbare aandoeningen en wordt eten met drones aan huis geleverd.

Ondanks de veelbelovende plot en hoopgevende setting is het verhaal te gehaast. Soms worden stappen, die het verhaal moeten voortbewegen, overgeslagen en krijgen de verkeerde mensen teveel screentime. Hierdoor gaat de relevantie van het verhaal soms teloor. Ook is het acteerwerk van de overige cast best storend en leidt daardoor teveel af. Het verhaal is een gemiste kans om echt aandacht te besteden aan hoe het is om al zwijgend iemand op te sporen en welke moeilijkheden hiermee gepaard gaan. ‘Mute’ had jammer genoeg meer kunnen zijn dan het is.

Gerold Kort