My Best Friend’s Girl (2008)

Regie: Howard Deutch | 101 minuten | komedie | Acteurs: Dane Cook, Kate Hudson, Jason Biggs, Lizzy Caplan, Alec Baldwin, Diora Baird, Nate Torrence, Jenny Mollen, Kate Albrecht, Mini Anden, Taran Killam, Riki Lindhome, Amanda Brooks, Andria Blackman, Malcolm Barrett, Rakefet Abergel, Sophya Gudelman, Mark Adair-Rios, Melina Lizette, Michael OToole, Tony V., Josh Alexander, Alberto Bonilla, Rob Rota, Fraser Townley

Net toen je dacht dat de romantische komedie geen origineel botje meer in zijn lichaam had, komt ‘My Best Friend’s Girl’ langs om een frisse, nieuwe draai aan dit genre te geven. De film is cynisch, sexy, en durft de regels van de “romkom” op zijn kop te zetten. Dat de film vervolgens niet de moed heeft om zijn eigen koers vast te houden en toch weer de oude, gebaande paden betreedt, valt dan te betreuren, maar dit neemt niet weg dat ‘My Best Friend’s Girl’ zo’n uur lang boeiende en uitdagende genrecinema oplevert.

De structuur en machinaties van de film zijn echter niet geheel onbekend, zeker gezien de aanwezigheid van de hoofdrolspeelster, Kate Hudson. Dane Cook speelt hier in feite de Hudson-rol uit haar film ‘How to Lose a Guy in 10 Days’: Tank (Cook) moet Alexis (Hudson) eerst voor hem doen vallen, en vervolgens zo snel mogelijk haar af zien te stoten door wanstaltig gedrag zodat ze al smekend weer teruggaat naar Tanks beste vriend Dustin (‘American Pie’-ster Jason Biggs). Maar, ook al zien we in de grappige openingssequentie dat deze tactiek prachtig werkt, Alexis gedraagt zich uiteraard niet naar verwachting. Enerzijds heeft ze door dat Tank bewust probeert om als een beledigende rotzak over te komen, en anderzijds kan het haar weinig schelen omdat ze gewoon behoefte heeft aan seks. Zonder complicaties. Waardoor het voor alle betrokkenen dus juist wél gecompliceerd wordt. De film doet ook enigszins denken aan ‘Hitch’, waarbij Tank de vrouwenverslinder is die precies weet hoe het andere geslacht in elkaar zit en zijn diensten aanbiedt om zijn cliënt te kunnen koppelen aan diens grote vlam. Maar Tank gaat in feite als de anti-Hitch te werk om uiteindelijk hetzelfde resultaat te bereiken. ‘My Best Friend’s Girl’ heeft (daarmee) ook een scherper randje dan eerder genoemde films. De bovenstaande elementen zijn overgoten met een soort “Californication”-sausje: de film heeft dezelfde soort sarcastische humor en nadruk op seks, en heeft ook een tamelijk cynische blik op romantiek. Wat dit betreft is Alec Baldwins rol als Tanks seksistische, schuinsmarcherende vader een heerlijke toevoeging op de cast.

‘My Best Friend’s Girl’ blijft een tijdlang prikkelend en grappig waarbij het vooral Dane Cooks rol is die voor verfrissende humor zorgt. De foutheid van deze antiheld is gewoonweg onweerstaanbaar. Of hij nu een katholiek meisje meeneemt naar een pizzatent genaamd “Cheesus Crust” of zijn broek laat zakken voor de moeder van Alexis en haar een oneerbaar voorstel doet, de grap treft vrijwel altijd doel. Helaas doet dan toch in de laatste akte de waarachtige romantiek zijn intrede. John Hiatts “Have a Little Faith in Me” zet in en de emotionele, bitterzoete montage is een feit. En dan is er uiteraard de onvermijdelijke verzoening. Misschien wel iets anders dan het begin van de film doet vermoeden, maar toch wat teleurstellend traditioneel. Gelukkig dat de rest van de film zo’n succes is.

Bioscooprelease: 9 oktober 2008