My Best Friend’s Wedding (1997)

Regie: P.J. Hogan | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Julia Roberts, Dermot Mulroney, Cameron Diaz, Rupert Everett, Philip Bosco, M. Emmet Walsh, Rachel Griffiths, Carrie Preston, Susan Sullivan, Christopher Masterson

Regisseur P.J. Hogan zet na zijn goed ontvangen film ‘Muriel’s Wedding’ (1994) het trouwfeest voort. Dit keer heeft hij echter gekozen voor een film bedoeld voor het grotere publiek, waarmee hij zichzelf ruimschoots heeft overtroffen. Met sterren als Julia Roberts en Cameron Diaz maakt hij de film geliefd bij vele fans.

‘My Best Friend’s Wedding’ is een ware romantische klassieker met een hoog humorgehalte. Vooral Rupert Everett (‘Dellamorte Dellamore’), die de rol van Jules’ baas George speelt, zorgt voor een flinke training van onze lachspieren. Met zijn grappen, zang en homoachtige trekjes weet hij de harten van vele vrouwen te veroveren, zowel binnen als buiten de film. Maar niet alleen Everett zorgt voor de nodige lachtraantjes, ook Cameron Diaz weet met haar onschuldige en naïeve rol, de rijke en jonge Kimmie, de kijker flink aan het lachen te krijgen. Julia Roberts, die van huize uit geen comédienne is, laat echter zien dat een rol in een komedie meer is dan alleen humor. Zij is vooral geschikt voor het romantische aspect in het verhaal en zet dit, zoals we gewend zijn van haar, voortreffelijk neer. Mooie lachjes, twinkelende ogen en hoogoplopende emoties liggen meer in het straatje van Roberts en deze zijn dan ook regelmatig terug te zien in deze film.

‘My Best Friend’s Wedding’ is een verhaal over twee vrienden, Jules en Michael, die elkaar hebben beloofd te gaan trouwen als ze op hun 28ste verjaardag nog geen relatie zouden hebben. Wanneer Jules vlak voor haar verjaardag hoort dat haar beste vriend gaat trouwen breekt de hel los. Als jaloerse vriendin zet ze alles op alles om het huwelijk te voorkomen. Wanneer al haar eigen pogingen tot sabotage doemen te mislukken, schakelt ze de hulp in van haar baas George. Als haar vriend en ‘wederhelft’ wordt hij deelgenoot gemaakt van de laatste wanhoopspoging van Julianne. Zal deze laatste poging haar vroegere vriend jaloers maken? Zal hij vallen voor de charmes van Jules? Of gaat hij toch voor de jonge en sympathieke Kimmie?

Een zoetsappig verhaal waarin liefde en jaloezie de boventoon voeren. ‘My Best Friend’s Wedding’ is een romantische komedie die gezien moet worden.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 2 oktober 1997