My Brother the Devil (2012)

Regie: Sally El Hosaini | 111 minuten | drama | Acteurs: James Floyd, Fady Elsayed, Saïd Taghmaoui, Aymen Hamdouchi, Ashley Thomas, Anthony Welsh, Arnold Oceng, Letitia Wright, Amira Ghazalla, Elarica Gallacher, Nasser Memarzia

‘My Brother the Devil’ is een film over broederliefde. Mo en Rashid zijn twee broers van Egyptische afkomst die wonen in een achterstandswijk in Londen. Oudere broer Rashid is een bendelid en ook zijn broertje Mo lijkt deze kant op te willen, maar Rashid heeft liever dat hij gaat studeren zodat hij kan ontsnappen aan het harde straatleven. Nadat Rashids beste vriend om het leven komt tijdens een opstootje tussen twee rivaliserende bendes verandert het leven drastisch voor beide broers. Waar Rashid door de gebeurtenissen wakker wordt geschud en lijkt te kiezen voor een ander leven onder invloed van fotograaf Sayid, wordt Mo steeds meer gegrepen door het bendeleven. Wanneer Mo een voor hem schokkende ontdekking doet over Rashid raken de eens zo hechte broers steeds meer van elkaar vervreemd. Mo lijkt hierdoor de plek die Rashid achter heeft gelaten in de bende te gaan innemen, iets wat zijn broer koste was het kost wilt voorkomen.

‘My Brother the Devil’ is een boeiende film over jongeren die opgroeien in achterstandswijken. De film durft taboes aan te snijden zonder te veroordelen. Met grote subtiliteit weet de film om te gaan met de vooroordelen die bestaan over Islamitische jongeren die in Europa opgroeien en dit maakt dat Mo en Rashid geen stereotypes worden. Ook het bendeleven wordt op een manier in beeld gebracht die realistisch en niet stereotiep aan voelt. ‘My Brother the Devil’ voelt om deze redenen heel authentiek aan. Dit gevoel wordt versterkt door de acteurs die heel naturel en daarom heel geloofwaardig spelen. Vooral James Floyd (Rashid) en Fady Elsayed (Mo), die de hoofdrollen vertolken, maken veel indruk.

Sally El Hosaini heeft met ‘My Brother the Devil’ een goed in elkaar zittende film weten te maken over jongeren in de achterstandswijken van Londen die nergens zwaarmoedig of belerend wordt en toch heel realistisch overkomt. De film weet zware onderwerpen aan te snijden maar desalniettemin houd je er als kijker een positief gevoel aan over.

Sylvia Bakker

‘My Brother the Devil’ wordt vertoond tijdens het Movies that Matter Film Festival (21-27 maart 2013) in Den Haag.