My Cousin Rachel (2017)

Recensie My Cousin Rachel CinemagazineRegie: Roger Michell | 106 minuten | drama, thriller | Acteurs: Rachel Weisz, Sam Claflin, Holliday Grainger, Iain Glen, Pierfrancesco Favino, Simon Russell Beale, Tim Barlow, Bobby Scott Freeman, Tristram Davies, Andrew Havill, Vicki Pepperdine, Poppy Lee Friar, Katherine Pearce, Ray Sampson, Adam Loxley, Andrew Knott, Alexander Arnold, Cal McCrystal, Dorian Lough, Tobias Beer, Harrie Hayes, Christ Gallarus

Het Engelse graafschap Devon, ergens in de 19e eeuw. De jonge Philip wordt in huis genomen door zijn oom, de rijke landeigenaar Ambrose. Wanneer deze een tijdje naar Italië gaat om te genezen van een slopende ziekte, hoort Philip alleen nog van hem via zijn brieven. Daarin schrijft zijn oom dat hij is getrouwd met ene Rachel. Vervolgens sterft Ambrose in Italië en komt Rachel langs in Devon. Philip is ervan overtuigd dat zij verantwoordelijk is voor de dood van zijn oom, maar wanneer hij Rachel ontmoet valt hij als een blok voor haar. En zij ook voor hem?

Aldus de synopsis van de Amerikaanse kostuumfilm ‘My Cousin Rachel’. Wie weet dat deze Victoriaanse thriller is gebaseerd op een boek van Daphne Du Maurier (‘Rebecca’, ‘Jamaica Inn’) weet eigenlijk genoeg. Mysterieuze brouwsels, geheimzinnige vreemdelingen, martelende liefde, een testament en een grote nalatenschap. En samen met neef Philip vraag je je steeds wanhopiger af wie de ware mens is achter het aantrekkelijke uiterlijk van nicht Rachel.

Is dit verhaal al conventioneel, de verfilming doet daar nog een flinke schep bovenop. Woeste natuur, krakende vloeren, klepperende paardenhoeven, flakkerend kaarslicht en een continue getingel op de piano. Het soort getingel dat vertelt dat er iets niet helemaal pluis is in dit huis. Ook de uitbeelding van een obsessieve verliefdheid en een kort intermezzo in Florence passen helemaal in het plaatje. Bovendien zijn het verloop en het thema van deze thriller (dat je nooit helemaal achter het masker van de ander kunt kijken) allesbehalve origineel.

Het meest verbazingwekkende aan ‘My Cousin Rachel’ is nog wel dat het hier niet gaat om een BBC-productie maar om een film van 20th Century Fox. Alles ademt de conservatieve, tijdloze klasse van de BBC. De film ziet er prima uit, de acteurs doen het naar behoren en de muziek, hoe cliché ook, doet zijn werk. Maar toch. Het genre van de historische film staat al niet bekend als het meest innovatieve, maar om een film te maken die net zo goed veertig jaar geleden gemaakt had kunnen worden… Is dat niet iets te gemakzuchtig?

Bioscooprelease: 22 juni 2017
DVD- en blu-ray-release: 20 december 2017