My Date With Drew (2004)

Regie: Jon Gunn, Brian Herzlinger, Brett Winn | 90 minuten | documentaire | Met: Brian Herzlinger, Jon Gunn, Brett Winn, John August, Drew Barrymore, Stephanie Bedell, Sara Berkowitz, Allison Burnett, Sonya Dakar, Kerry David, George DelHoyo, Bill D’Elia, Corey Feldman, Mary Firestone, Ross Forooghi, Lisa Furst, Lauren Hays, Eric Herzlinger, Stacy Herzlinger, Zita Herzlinger, Pam Levin, Jenna Lewis, John Mann, Kristin Mitzner, Kimberly Padula, Mikaela Austin Phillips, Mindi Phillips, Lily Rains, Eric Roberts, Dan Ryder, Susan Spano, Logan White, Sarah Belgrad

Drew Barrymore is een geliefd actrice met een groot aantal films op haar conto. Haar doorbraak kwam al op haar zevende, in de klassieker ‘E.T.’ van Steven Spielberg. Haar turbulente leven is meer dan eens breed uitgemeten in de media, maar ze slaagt er altijd weer in om er boven op te krabbelen. Haar talent en sympathieke karakter zorgen ervoor dat ze een grote schare fans heeft over de hele wereld.

Niet zo vreemd dus dat Brian Herzlinger al jarenlang een ‘crush’ heeft op Drew. Op zijn tiende was hij al lid van haar fanclub en als hij op een kritiek punt in zijn leven komt, waarop hij moet beslissen wat hij van met zijn toekomst wil, maakt hij de beslissing dat datgene wat zijn leven misschien niet voor altijd zal veranderen, maar wat hij wél altijd zal meedragen is een afspraakje met Drew Barrymore te hebben.

Brian is de klassieke underdog, een werkloze filmmaker, die geen geld, geen connecties en geen bekendheid heeft en daarom voelt de kijker zich direct bij hem betrokken. Iedereen heeft wel één of meerdere dromen en juist omdat Brian met zo weinig middelen zijn uiterste best doet om zijn doel te bereiken, maakt dat hem een personage met wie de kijker zich kan identificeren. Hij is niet bijzonder aantrekkelijk, onzeker (vooral over zijn lichaamshaar), maar door zijn ontwapenende lach voel je je toch tot hem aangetrokken en hoop je op een goede afloop.

Met hulp van zijn twee vrienden Jon Gunn en Brett Winn begint hij zijn queeste. Gewapend met slechts elfhonderd dollar en een dure camera die binnen dertig dagen teruggebracht moet worden naar de winkel maken ze deze documentaire. Alles wordt vastgelegd: de openhartige gesprekken met zijn ex-vriendin, de ontmoetingen met vage kennissen van Drew (de beroemde ‘six degrees of separation’ theorie wordt vaak toegepast).

Veel meer moet er eigenlijk niet van de plot verklapt worden. ‘My Date With Drew’ is een must-see voor Drew Barrymore fans, reality tv, lowbudget films, documentaires en romantische komedies. Net als de actrice die de inspiratie vormde voor deze film, is ‘My Date With Drew’ innemend en amusant.