My First Highway (2016)

Recensie My First Highway CinemagazineRegie: Kevin Meul | 86 minuten | drama | Acteurs: Natali Broods, Ruth Becquart, Victor Solé, Romy Lauwers, Aaron Roggeman, Mathias Sercu

In één zomervakantie kan veel veranderen voor een puber, daar hoeft niemand over uit te wijden. Rob de Nijs deed het wel. ‘Als een man zag hij de zon weer op gaan’, zong hij in de jaren zeventig over zijn eerste liefde. Deze initiatierite wordt prikkelend verbeeld in ‘My First Highway’, waarvoor regisseur Kevin Meul zelf het scenario schreef. De lome Spaanse zomer is voor de met een vlassnorretje getooide Benjamin (Aaron Roggeman) het ene moment een afwasbeurt op de camping, en op het andere een existentieel drama, omdat hij net iemand heeft neergeschoten na een joyride met vakantieliefde Annabel (Romy Louise Lauwers).

Plompverloren springen we van de hak op de tak, zoals in de meeste tienerzomers. Coming-of-age gaan we het niet noemen, dat is marketing voor volwassenen. Maar een geweten heeft Benjamin wel degelijk; zijn waarnemingsvermogen is veranderd door de schijnbaar toevallige, gewelddadige gebeurtenis. Dat is subtiel vormgegeven door Meul: in slow motion-beelden van ravottende tieners op het strand die door de hoofdpersoon worden gadegeslagen, laat Meul zien dat het leven voor ‘Benji’ plots geen spel meer is. Voor Annabel is het nooit een spel geweest; zij heeft een geheim opgebiecht dat tot de keten van gebeurtenissen leidt.

Hoewel ‘My First Highway’ beter gemonteerd had kunnen worden (waarom twee keer een masturbatiescène?), wordt de sfeer van de belangrijkste zomer van het leven goed gevangen. De kracht van de film is het sterke spel van Roggeman en de chemie met Lauwers (‘Het leven is vurrukkulluk’). Onopgeschmuckte chemie is het; onbeholpenheid, manipulatie en onverschilligheid wisselen elkaar af in de bewegingen van deze tieners. Zoals het hoort. Aan het eind zijn we een moord en een aanranding verder, en een brij aan illusies armer. Verbeeld door Meul als exemplarische tienerzomer die katterig eindigt achterin de auto bij pa en moe.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 22 maart 2018