My Hero Academia: Heroes Rising – My Hero Academia – Boku no hîrô akademia THE MOVIE – Heroes: Rising – Hîrôzu: Raijingu (2019)

Recensie My Hero Academia: Heroes Rising CinemagazineRegie: Kenji Nagasaki | 104 minuten | animatie | Originele stemmencast: Daiki Yamashita, Kenta Miyake, Yoshio Inoue, Tomoyo Kurosawa

‘My Hero Academia: Heroes Rising’ speelt zich af na het vierde seizoen van de anime-serie. Om hen te beschermen tegen de opkomst van nieuwe bedreigingen, stuurt U.A. High School de leerlingen van klas 1-A naar het afgelegen Nabu Island. Vanwege de pensionering van de huidige held op het eiland, krijgen de studenten de tijdelijke taak om heldenplichten voor de bewoners uit te voeren. Het is een vrij rustige baan, aangezien de kleine gemeenschap vooral hulp nodig heeft bij het starten van auto’s, het onderhouden van moestuinen en het boodschappen doen voor bejaarde dorpelingen. Dit alles verandert echter wanneer een krachtige nieuwe superschurk, Nine, verschijnt met drie gevaarlijke partners en een dubieuze agenda. Zonder hulp van pro-helden en hun leraren, is klas 1-A nog nooit zo in gevaar geweest.

‘My Hero Academia: Two Heroes’ (2018) was de eerste film gebaseerd op de anime-serie en werd door veel fans als een groot succes beschouwd. Plannen voor een tweede film konden hierna uiteraard niet uitblijven, maar dat het volgende deel al binnen een jaar voltooid zou worden had bijna niemand verwacht. Gelukkig is ‘My Hero Academia: Heroes Rising’ alles behalve een cash-in. De film is niet alleen een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar het voelt bovendien aan als een belangrijk hoofdstuk uit het leven van de personages. Dit is een welkome verrassing, aangezien de overgrote meerderheid van dit soort type anime-films geen canon is. Deze films vertellen vaak verhalen die passen in de wereld van de manga of anime, maar hebben aan de andere kant veelal geen directe invloed op het doorlopende verhaal. ‘My Hero Academia: Heroes Rising’ blijft echter trouw aan het algehele verhaal en voelt aan als een passend onderdeel van de wereld van de anime. Dit resulteert in een filmervaring die zo ongeveer alles bevat wat een toegewijde fan zou willen uit een op zichzelf staand verhaal.

Omdat de vorige film niet elk personage bevatte, wilde regisseur Kenji Nagasaki dat de volgende film ze wel allemaal zou bevatten. De anime heeft een erg uitgebreide selectie aan personages, maar Nagasaki heeft zijn woord met ‘Heroes Rising’ ruimschoots waargemaakt. De film geeft het grootste deel van de karakters een kans om te schitteren, omdat de meeste van hen ofwel iets bijdragen aan de plot of een belangrijke rol spelen in een van de vele actiescènes. Zelfs enkele van de minder voorkomende karakters zijn betrokken bij de actiescènes, waarbij er op een inventieve wijze gebruik wordt gemaakt van hun krachten.

De twee personages die de meeste aandacht krijgen in ‘Heroes Rising’, zijn Bakugo en Izuku. In de vorige film lag de focus vooral op de mentor-leerlingrelatie tussen All Might en Izuku, maar deze keer hebben de makers vooral de eigenzinnige band tussen de twee studenten willen belichten. Het is voor fans van zowel de manga als de anime een genot om Bakugo en Izuku samen in actie te zien, aangezien het duo normaal gesproken zelden oog in oog met elkaar staat. Hun verschillende vechtstijlen zien er erg interessant uit wanneer ze worden gecombineerd en beide personages voegen een emotionele laag toe die de film des te beter maakt.

Een andere grote troefkaart die de film in zijn bezit heeft is de animatie. Deze is vanwege een groter budget een duidelijke stap vooruit gegaan, met veel prachtig vormgegeven achtergronden en mooi vol kleurenpalet. In vergelijking met de serie hebben de personagemodellen een meer dynamische beweging gekregen en de vechtscènes zijn daarnaast nog nooit zo goed gechoreografeerd geweest. De grote eindstrijd van de film duurt ruim een half uur, maar weet door de mooie animatie nooit te vervelen. Het is een sterk staaltje aan animatietechnieken, wat hopelijk ooit kan worden doorgezet in de serie zelf.

Terwijl doorgewinterde fans een moeiteloze kijkbeurt zullen ervaren met ‘Heroes Rising’, zullen nieuwe kijkers zonder voorafgaande kennis al snel verloren raken. Zonder kennis over de karakterrelaties en het algehele universum zal het voor nieuwkomers haast onmogelijk zijn om de emotionele ernst van bepaalde scènes te voelen. Het neemt simpelweg de impact van de film weg. Het is voor deze kijkers echt aan te raden om eerst de anime-serie te kijken, en om dan uiteraard terug te komen.

Len Karstens

Bioscooprelease: 16 juli 2020
DVD- en blu-ray-release: 11 juni 2021 (My Hero Academia 1 & 2 box-set)