My Hero Academia: World Heroes’ Mission – Boku no Hero Academia: World Heroes Mission (2021)

Recensie My Hero Academia: World Heroes' Mission CinemagazineRegie: Kenji Nagasaki | 104 minuten | animatie, actie | Originele stemmencast: Daiki Yamashita, Nobuhiko Okamoto, Yûki Kaji, Tetsu Inada, Yûichi Nakamura, Yoshimasa Hosoya, Ryô Yoshizawa, Arisa Sekine, Megumi Hayashibara, Yoko Honna, Kazuya Nakai, Mariya Ise, Yuichiro Umehara

‘My Hero Academia: World Heroes’ Mission’ is alweer de derde film gebaseerd op de succesvolle ‘My Hero Academia’ reeks. Hoewel voorganger ‘Heroes Rising’ oorspronkelijk was bedoeld als de laatste film, kon een derde rolprent natuurlijk niet lang uitblijven. Dit zijn immers winstgevende films, met een trouwe schare fans. Zolang deze loyale liefhebbers kaartjes blijven kopen, zullen de makers er alles aan doen om een nieuwe film op touw te zetten. Goed, het is allemaal niet bijster grensverleggend, maar we kunnen hier wel spreken over een uitstekend stukje entertainment. Alles wat leuk is aan de gelijknamige anime-serie, zit wederom in deze film verwerkt.

‘My Hero Academia: World Heroes’ Mission’ speelt zich af gedurende het vijfde seizoen van de anime-serie. Izuku Midoriya (Daiki Yamashita) en zijn moedige klasgenoten worden ditmaal geconfronteerd met een terroristische groep genaamd ‘Humarise’. Deze organisatie heeft als plan om iedereen met een superkracht (‘Quirk’) uit de weg te ruimen, met als doel om zo een nieuwe wereldorde te creëren. Om weerstand te bieden aan deze dreiging verenigen zich wereldwijd tientallen helden om het op te nemen tegen Humarise. Dan steekt er plotseling nog een probleem de kop op: Izuku raakt per ongeluk betrokken bij een incident en wordt nu wereldwijd door de autoriteiten gezocht.

Net zoals bij de twee voorgaande films, werkt deze nieuwste toevoeging aan het ‘My Hero Academia’ universum het beste voor de kijkers die de manga hebben gelezen of de anime-serie hebben gezien. Ben je niet bekend met deze creatie van Kōhei Horikoshi, dan zul je waarschijnlijk hopeloos verloren zijn. Er wordt hier slechts spaarzaam uitleg gegeven over de wereld. De achtergrond en onderliggende verhoudingen tussen de hoofdpersonen blijven eveneens in nevelen gehuld. Buitenstaanders zullen hierdoor vooral verward zijn. Voor de fans is het echter genieten geblazen. Dit is dan ook de doelgroep waar deze film voor bedoeld is.

De actie en het spektakel vormt de grootste aantrekkingskracht van de ‘My Hero Academia’ saga, en deze belofte wordt wederom waargemaakt in ‘World Heroes’ Mission’. De vechtscènes spatten van het scherm met hun vloeiende bewegingen en kleurrijke animaties. Elk stukje actie voelt als een kolossale uitbarsting van energie en intensiteit. Er is altijd iets gaande en de karakters zijn voortdurend in beweging. De film weet de spanning gedurende de speelduur op een hoog niveau te houden. Er is steevast een gevoel van urgentie en levendigheid. Voor bewonderaars van actiegeoriënteerde anime, is dit prima vermaak.

Iedereen die fan is van de ‘My Hero Academia’ saga zal ongetwijfeld genieten van deze film. De makers hebben hetzelfde, betrouwbare pad gevolgd als bij de vorige twee films. Dat is aan de ene kant ietwat gemakzuchtig, maar aan de andere kant zullen de liefhebbers weinig te klagen hebben. Zij krijgen precies wat ze willen en zullen waarschijnlijk zelfs hopen op de komst van een vierde film. En waarom ook niet?

Len Karstens

Bioscooprelease: 27 januari 2022
VOD-release: 19 mei 2022 (Pathé Thuis)