My Nephew Emmett (2017)

Recensie My Nephew Emmett CinemagazineRegie: Kevin Wilson Jr. | 20 minuten | korte film, drama | Acteurs: Dorian Davis, Jasmine Guy, Emily Hooper, Tylon Larry, Ethan Leaverton, William Perkins, Dane Rhodes, Chris Steele, L.B. Williams, Joshua Wright, Charlie Talbert

Nobelprijswinnaars Bob Dylan en Toni Morrisson schreven respectievelijk een lied en een toneelstuk over hem, schrijver en opiniemaker James Baldwin liet zich door zijn relaas inspireren voor zijn stuk ‘Blues for Mister Charlie’, en zijn oude school werd in 2006 naar hem vernoemd. Emmett Till werd amper veertien jaar maar wist velen te raken. De uit Chicago afkomstige jongen logeerde in 1955 bij zijn achteroom Moses Wright in Mississippi. Voor hij vertrok maande zijn moeder Emmett nog ‘zich aan zijn manieren te houden’, en dan zeker tegenover de blanken. Ze vroeg haar zoon expliciet op te passen voor de blanken in Mississippi: “Als je moet knielen en een buiging maken wanneer er een blanke passeert, doe het dan maar.” Ondanks die waarschuwing ging het toch mis met de jonge Emmett. De vrouw van de plaatselijke kruidenier beweerde namelijk dat hij zich ongepast zou hebben gedragen jegens haar. Op de avond van 28 augustus 1955 drongen de kruidenier en zijn halfbroer de woning van Moses Wright binnen en ontvoerden Emmett. Een aantal dagen later werd de jongen dood gevonden, zwaar verminkt. Later zou blijken dat de kruideniersvrouw de aantijgingen grotendeels had verzonnen…

De gruwelijke moord op Emmett Till vormt de inspiratiebron voor de korte film ‘My Nephew Emmett’ (2017), het examenproject van filmstudent Kevin Wilson Jr. De twintig minuten durende short levende hem direct de gouden medaille op bij de Student Academy Awards, en is tevens een van de kanshebbers op de Oscar voor Beste Short Live Action Feature. Wilson kent de geschiedenis van Till van binnen en van buiten; hij schreef er ook al een succesvol toneelstuk over. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Emmetts achteroom Moses Wright (gespeeld door L.B. Williams), die de verantwoordelijkheid draagt voor de jongen. Een gesprek bij de plaatselijke waterput doet hem vermoeden dat Emmett (Joshua Wright) zichzelf in de nesten heeft gewerkt. Dat vermoeden wordt werkelijkheid als die avond blanke mannen zijn huis binnendringen. Moses moet en wil zijn achterneef beschermen, maar voelt zich machteloos tegen de blanke overmacht. Williams speelt hem als een man die gedurende zijn leven heeft leren overleven, die in de pas loopt zonder zijn waardigheid en zelfbeheersing te verliezen. Dat zijn achterneef uit de bocht zou zijn gevlogen, is een grote smet op zijn smetteloze blazoen.

Williams heeft een fascinerende, door de jaren getekende kop waar je naar kunt blijven kijken en Wilson filmt hem in stemmige kleuren. Dat ‘My Nephew Emmett’ niet helemaal ‘af’ lijkt en een geweldige actrice als Jasmine Guy (als Moses’ vrouw Elizabeth) er wat verloren bij loopt, doet weinig afbreuk aan de film als geheel. Wat echter nog het meeste indruk maakt, zijn de archiefbeelden van de échte Moses Wright, waarmee Wilson zijn film afsluit. Het zijn beelden die kippenvel opwekken, omdat ze nog maar eens benadrukken dat de moord op Emmett Till echt gebeurd is en ons, met het oog op #BlackLivesMatter, nog maar eens confronteren dat er ruim zestig jaar later nog altijd gestreden moet worden voor gelijke rechten.

Vanaf 21 februari t/m 12 maart 2018 is in 23 bioscoopzalen door heel Nederland een exclusief programma van ‘Oscar Nominated Short Films’ in de categorieën ‘Animatie’ en ‘Live-Action’ te zien, uitgebracht door ShortsTV.