My Spy (2020)

Recensie My Spy CinemagazineRegie: Peter Segal | 100 minuten | actie, komedie | Acteurs: Dave Bautista, Chloe Coleman, Parisa Fitz-Henley, Kristen Schaal, Greg Bryk, Ken Jeong, Nicola Correia-Damude, Devere Rogers, Noah Dalton Danby, Vieslav Krystyan, Basel Daoud, Ali Hassan, Olivia Dépatie, Keller Viaene

Elke acterende spierbundel in Hollywood moet er een keer aan geloven: ze worden gekoppeld aan een schattig of juist bijdehand kind voor een familiefilm. Arnold Schwarzenegger was met ‘Kindergarten Cop’ (1990) wegbereider voor collega’s als Vin Diesel (‘The Pacifier’ uit 2005) en Dwayne ‘The Rock’ Johnson (‘The Game Plan’ uit 2007 en ‘Tooth Fairy’ uit 2010). De filmreeks ‘Spy Kids’ strikte niet alleen tough guy Danny Trejo; voor deel drie haakte tevens Sylvester Stallone aan. Lang niet al deze match-ups tussen stoere krachtpatsers en kleine kinderen zijn geslaagd; Dave Bautista – de volgende in de rij om zich op dit subgenre te storten – was dus gewaarschuwd toen hij tekende voor deelname aan ‘My Spy’ (2020). De film zou in 2019 al in de zalen te zien zijn, maar werd om onduidelijke redenen uitgesteld tot het voorjaar van 2020. Daarna gooide de coronacrisis echter roet in het eten; omdat de bioscoopzalen wereldwijd op slot gingen besloot Amazon de filmrechten op te kopen om ‘My Spy’ digitaal uit te brengen. Overigens kreeg de film in Australië en Groot-Brittannië, ondanks de pandemie, wél een bioscooprelease.

‘My Spy’ werd geregisseerd door Peter Segal, de man achter films als ‘Naked Gun 33 1/3: The Final Insult’ (1994, zijn debuut), ‘The Nutty Professor II: The Klumps’ (2000), ‘Anger Management’ (2003) en ‘Get Smart’ (2008). Hij weet zich dus wel raad met het genre actiekomedie. Het scenario werd geschreven door de broers Jon en Erich Hoeber, die eerder onder meer de misdaadkomedie ‘RED’ (2010) en het vervolg erop neerpenden. Genoeg ervaring aan boord dus om er iets van te maken, zou je denken. Origineel is het uitgangspunt echter niet te noemen: Bautista speelt JJ, een bikkelharde US Special Forces-officier die moeiteloos in zijn eentje een leger bad guys weet uit te schakelen. Op het persoonlijke vlak valt er echter nog wel het nodige te leren, want behalve zijn goudvis houdt niemand het lang met hem uit. JJ wordt ingehuurd door de CIA voor een speciale missie, een illegale wapendeal tussen de Russische maffia en Arabische terroristen, maar zijn ernstige gebrek aan tact zorgt ervoor dat het meteen fout gaat. JJ krijgt nog een laatste kans om zijn carrière te redden. Zijn baas Kim (Ken Jeong) zet hem en zijn partner (Kristen Schaal) op een minder gevaarlijke klus: het in de gaten houden van de schoonzus (Parisa Fitz-Henley) en het negenjarige nichtje (Chloe Coleman) van een Franse wapenhandelaar. Hoewel ze undercover zijn, heeft de kleine Sophie direct door wat JJ komt doen en maakt handig van de gelegenheid gebruik door de spierbundel in te zetten als privéchauffeur, leraar spiontechnieken en stoer speelmaatje.

Waarschijnlijk kun je de film nu al zo’n beetje uittekenen, want veel films uit dit subgenre volgen dezelfde platgetreden paden. Niet dat dat bij voorbaat iets zegt over de entertainmentwaarde van de film, want bij vlagen is ‘My Spy’ prima te pruimen. Met name de lessen in spionage die JJ Sophie leert zijn aardig. Coleman staat haar mannetje, maar van echte chemie met Bautista op het komische vlak is helaas amper sprake. Tel daarbij de ongrappige Schaal, de ronduit vervelende Jeong – echt, wie heeft die man er ooit van overtuigd dat hij acteur moest worden? – en het matige niveau van de grappen zelf bij op en je kunt concluderen dat ‘My Spy’ op komisch vlak danig teleurstelt. De film zwalkt ook nogal wat toon betreft; waar de affiche vermeldt dat dit een familiekomedie is, zijn de actiescènes lang niet allemaal geschikt voor kinderogen en de humor is hier en daar ook te wrang. Maar voor een serieuze actiefilm is ‘My Spy’ met zijn buddy-thema en voorspelbare romance (driemaal raden op wie JJ verliefd wordt…!) weer net te zoet. Dus voor wie deze film nou bedoeld is, blijft onduidelijk.

‘My Spy’ heeft zijn momenten en vooral de piepjonge Chloe Coleman steelt met haar innemende performance de show, waardoor deze film best vermakelijk is. Maar écht de moeite waard is deze flauwe, in toon onvaste spionnenfilm jammer genoeg niet.

Bioscooprelease: 12 maart 2020
VOD-release: (Amazon Prime): 7 mei 2020
DVD- en blu-ray-release: 10 juni 2020