My Sweet Monster (2021)

Recensie My Sweet Monster CinemagazineRegie: Viktor Glukhushin, Maksim Volkov | 99 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Stefan Rokebrand, Nandi van Beurden, Birgit Schuurman

In de schaduw van de grote (veelal Amerikaanse) animatiestudio’s werken veel andere productiehuizen keihard aan hun eigen tekenfilmimperium. Vrijwel elk land met een levendige filmindustrie heeft tegenwoordig ook een eigen animatiestudio, maar lang niet alle films die daar geproduceerd worden bereiken de zalen in Nederland en België. Gelukkig zijn er wel steeds meer van die ‘exoten’ in onze bioscopen te zien. Zo bereikte vanuit Rusland de animatiefilm ‘My Sweet Monster’ (2021) de Nederlandse en Belgische zalen. ‘My Sweet Monster’ is afkomstig van CTB Film Company, een enorme speler op de Russische markt die ook elders in Oost-Europa en Azië hoge ogen gooit en de bakens steeds verder naar het westen verzet. Al dertig jaar brengt deze door producer Sergey Selyanov opgerichte filmstudio films, tv-series, animatiefilms en -series en documentaires uit. In totaal heeft CTB al zo’n 165 (co-)producties afgeleverd die bij elkaar al bijna driehonderd prijzen in wacht sleepten, waaronder vier Academy Award-nominaties. Dankzij distributeur Dutch Filmworks kan in elk geval ‘My Sweet Monster’ nu ook door kinderen in de Benelux bekeken worden.

De studio gaat er prat op dat ze uitsluitend originele verhalen uitbrengt, maar wie eens door de online catalogus van CTB bladert ontdekt al gauw dat ook de Russen elementen gebruiken die al in eerdere sprookjes en verfilmingen de revue passeerden. Ook in ‘My Sweet Monster’ is er veel herkenning, maar gelukkig weten regisseurs Vikro Glukhushin en Maxim Volkov er een vlotte eigen draai aan te geven. Barbara is een rebelse prinses van het type waar Disney tegenwoordig ook patent op heeft. Dromerig is ze ook; het liefst kruipt ze in een stil hoekje weg met een boek over haar droomprins, Edward. Of met een van de brieven die ze van hem heeft gekregen. Haar vader, koning Elias, kan haast niet geloven dat zijn kleine meisje al zestien jaar wordt. Hij is nogal betuttelend naar Barbara toe en dat bevalt de prinses maar niks. Het feestje voor haar zestiende verjaardag loopt uit op een drama. Niet alleen omdat Barbara de jurk van haar overleden moeder aan flarden scheurt omdat hij haar benauwt, maar vooral omdat de sluwe postbode Billy het paleis is binnengedrongen en de koning onder druk zet om hem met zijn dochter te laten trouwen. Radeloos vlucht Barbara weg, het donkere woud in waar volgens de legende een levensgevaarlijk monster woont dat de Boeman wordt genoemd. Als ze hem ontmoet, blijkt hij helemaal niet zo’n kwade te zijn. Sterker nog, ze ontwikkelt een bijzondere en waardevolle vriendschap met hem en zijn maatje, een pratend konijn. Samen trekken ze het donkere woud door om de weg te vinden naar het kasteel van prins Edward. Maar de snode Billy zit hen inmiddels op de hielen en heeft zo zijn eigen manier gevonden om Barbara op te sporen.

‘My Sweet Monster’ biedt veel herkenning; naast de opstandige prinses en de beklemmende vader, zijn er natuurlijk de vileine indringer, de grappige sidekicks, de drie hofdames van wie de namen telkens door de war worden gehaald, de droomprins en het monster dat verre van monsterlijk blijkt te zijn. We kunnen het hier allemaal afvinken, maar toch heeft deze Russische film ook een heel eigen gezicht. Zo blijkt koning Elias een uitvinder te zijn die een levenselixer heeft ontdekt waarmee hij zijn creaties – Steampunk-achtige robotjes – tot leven heeft gewekt en die robots werken nu als bedienden in het paleis. Zijn eigen sidekicks zijn vliegende gloeilampjes die nog het meest doen denken aan Lampje, het hulpje van Willie Wortel uit de Donald Duck-strips. Één van die lampjes gaat met Barbara mee op avontuur en mag zodoende nog een heroïsche rol spelen ook. De animaties zijn degelijk, maar niet uitzonderlijk gedetailleerd, koddig of charmant. Het is vooral goed afgekeken van wat we al kennen. De muzikale intermezzo’s waar we op worden getrakteerd zijn dan weer een slap aftreksel van het betere Disney-werk. Wat dan weer heel aardig is aan ‘My Sweet Monster’ is dat film op driekwart ineens met een verrassende twist komt, die afwijkt van wat je zou verwachten in films als deze en die de hedendaagse hebberige maatschappij op heel inventieve wijze in het verhaal vlecht. Want ook in deze Russische animatiefilm kun je een Disney-achtige levensles verwachten. ‘My Sweet Monster’ stelt de helende werking van natuur, de kracht van vriendschappen en het respect dat we voor Moeder Aarde zouden moeten hebben, lijnrecht tegenover de consumptiemaatschappij van altijd maar meer. Een goede les voor de jonge doelgroep (kinderen van 6 jaar en ouder): waar draait het nou echt om in het leven?

De losse elementen uit ‘My Sweet Monster’ zijn verre van origineel te noemen en de animatie is niet van het hoge niveau dat we tegenwoordig gewend zijn. De liedjes hadden net zo goed weggelaten kunnen worden. Desondanks weten de makers van deze Russische animatiefilm al die verschillende onderdelen op zo’n eigenzinnige wijze samen te voegen dat het geheel toch prima genietbaar wordt. Zodat je, net als je kinderen, de personages op een zeker moment in je hart sluit en je de film zijn minder fraai uitgewerkte aspecten vergeeft.

Bioscooprelease: 13 oktober 2021
Digital download-release: 8 februari 2022
VOD-release: 17 februari 2022