Nacho Libre (2006)

Regie: Jared Hess | 100 minuten | komedie | Acteurs: Jack Black, Ana de la Reguera, Héctor Jiménez, Darius Rose, Moises Arias, Eduardo Gómez, Carlos Maycotte, Richard Montoya, Cesar Gonzalez, Rafael Montalvo, Julio Sandoval, Enrique Sandoval, Enrique Muñoz, Carla Jimenez, Agustín Rey, Troy Gentile

Jack Black, onder andere bekend van ‘Shallow Hall’ en ‘School of Rock’, speelt in deze film een Mexicaanse worstelaar, een zogenaamde luchador. Een dikke blanke die een Mexicaan speelt en dan ook nog een worstelaar, het is behoorlijk bijzonder. Gelukkig kan je dit soort aparte rollen wel aan Jack Black overlaten. Er zijn maar een paar komieken in Hollywood die zo de lach aan hun kont hebben hangen en daarom van elke rol wel iets weten te maken, denk aan Ben Stiller en Jim Carrey. Ook Jack Black hoort in dit rijtje thuis en hij is ook de enige reden dat ‘Nacho Libre’ het aanzien waard is want verder stelt het allemaal niet zo heel veel voor.

Jack Black is Ignacio, een broeder die in een klooster voor weeskinderen werkt. Zijn taken bestaan voornamelijk uit het bereiden van het eten en het doen van de boodschappen. Eigenlijk wil hij helemaal geen broeder zijn, het liefst is hij een beroemde luchador. Op een gegeven moment besluit hij de stap te maken en gaat met een vriend genaamd Esqueleto, het skelet, meedoen aan wedstrijden onder de naam Nacho. Natuurlijk mogen de priesters van het klooster niets weten want dat zou hij onmiddellijk ontslagen worden. Worstelen en het evangelie gaan namelijk niet zo makkelijk samen dus moet Ignacio een dubbelleven leiden. Nacho en Esqueleto zijn twee worstelaars van niks, maar ze verdienen er wel geld mee want het publiek ziet hen graag. Nacho wil echter meer, hij wil professional worden om zo nog meer geld te verdienen, niet voor zichzelf, maar voor de arme weesjes in het klooster. Een nobel streven dus, dat uiteraard door de Heer beloond zal worden.

Nacho wordt op prachtige wijze vertolkt door Jack Black. Hij lijkt natuurlijk in de verste verte niet op een Mexicaan, maar dat mag de pret niet drukken. Hij heeft een enorme krullenbol, een snor en hij praat met zo’n overdreven Colombiaanse-druglord-accent dat hij een grote tegenstelling vormt met de echte Mexicanen. Juist omdat zijn karakter zo over the top is wordt het leuk. Het script is namelijk erg zwak en lijkt voornamelijk te zijn geschreven om Jack Black zo grappig mogelijk uit de hoek te laten komen, hetgeen wel erg goed gelukt is. Als kijker heb je constant het gevoel dat de film nog echt op gang moet komen, maar dat gebeurt nooit en voor je het weet is de film alweer afgelopen. Uiteindelijk is alles natuurlijk op z’n pootjes terecht gekomen en is Ignacio/Nacho een wijzer en beter mens geworden en heeft hij ook het respect verdiend van de knappe non Encarnación. Redelijke komedie dus, zoals zo vaak is het verhaal ondergeschikt aan de grappen en hier is dat al niet anders.

Wat ‘Nacho Libre’ ook nog amusant maakt zijn de goed gechoreografeerde vechtscènes, deze zijn redelijk spectaculair en komen behoorlijk origineel over. De makers hebben zich van te voren goed verdiept in de wereld der Mexicaanse luchadores. Een aantal elementen in de film zijn geïnspireerd door de werkelijkheid, zoals het proberen los te trekken van het masker van de tegenstander, wat de ultieme vernedering is.  Jack Black in een strak lycrapakje al zwierend en vechtend door een boksring, lijkt dat je wat, ga ‘Nacho Libre’ dan vooral kijken. Altijd al een aversie gehad tegen Jack Black? Sla deze film dan juist over.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 18 januari 2007