Nadine (2007)

Regie: Erik de Bruyn | 100 minuten | drama | Acteurs: Monic Hendrickx, Halina Reijn, Sanneke Bos, Frank Lammers, Fedja van Huêt, Kurt Rogiers, Hadewych Minis, Birgit Schuurman, Tom van Landuyt, Rifka Lodeijzen, Manou Kersting, Marleen Scholten, Beatriz Batarda, Isabel Ruth, Turan Furat

De film begint met een spannende gebeurtenis. Nadine, de hoofdpersoon, ontvoert een baby. Maar we weten niet waarom. Tijdens de tocht die ze met het kind aflegt komen we meer te weten over haar leven, haar karakter en haar motieven. Dat verhaal wordt verteld in de vorm van flashbacks die voortdurend in tijd heen en weer springen en steeds verschillende fasen in haar leven weergeven.

De hoofdrolvertolking in ‘Nadine’ is anders dan we gewend zijn, want het betreft deze keer een unieke combinatie van drie actrices: Monic Hendrickx, Sanneke Bos en Halina Reijn. Zij allen spelen de Nadine uit de film in verschillende perioden van haar leven. Daarnaast spelen de Gouden Kalf winnaars Frank Lammers en Fedja van Huêt belangrijke rollen.

Nadine zit in een moeilijke tijd als zij de baby ontvoert. Zij is begin veertig, heeft een succesvolle carrière achter de rug, maar is nog steeds kinderloos en vrijgezel. Zij voelt steeds sterker de angst niet alleen geen man te vinden, maar erger nog, kinderloos te blijven. Zij ontmoet tijdens het boodschappen doen haar vroegere vriend Daniël (Fedja van Huêt). Daniël heeft in een ver verleden samengewoond met Nadine en vóór haar een tijd met veel wisselende relaties. Inmiddels heeft hij een andere relatie en is vader geworden van baby Sam. Een gesprekje bij die ontmoeting onder een kopje koffie verloopt moeizaam. Nadine en Daniël gaan ieder hun weg om boodschappen te doen. Nadine volgt Daniël in de winkel en als deze even niet oplet haalt Nadine in een impuls Sam uit zijn mandje en vertrekt naar het buitenland voor een lange reis.

Daniël is radeloos en vermoedt uiteindelijk dat Nadine hier meer van weet. Hij gaat naar haar op zoek, maar zij is uiteraard niet te vinden. Het scenario van de film ontwikkelt zich hier bijzonder geloofwaardig. De gevoelswereld van Nadine, die model staat voor vele vrouwen die in zakelijk opzicht geslaagd zijn maar tegelijkertijd sterk verlangen naar een kindje waar eerder geen tijd of plaats voor was, is in alle fasen mooi en overtuigend vertolkt door de drie actrices. Ondanks de ontvoering blijft de rol van Nadine een sympathieke. Zij worstelt met haar leven en de consequenties van haar geslaagde carrière. Nadine staat in feite model voor een grote groep vrouwen, zij maakt echter een dramatische keuze.

Nadine is bevriend met Vince (Frank Lammers) die voor haar werkt. Zij hebben niet meer dan een vriendschappelijke relatie. Vincent is een aardige vent die wat laconiek is over relaties en daar zo zijn eigen opvattingen over heeft. Voetbal en vrienden zijn immers ook belangrijk. Er blijven genoeg mogelijkheden om met een vrouw naar bed te gaan. Waarom je zo vastleggen? Als Nadine hem voorstelt om haar zaaddonor te worden wijst hij dat resoluut af. Nazaten voortbrengen hoeft van hem niet zo nodig.

Fedja van Huêt en Frank Lammers spelen beide de rol van Daniël en Vince met verve en zijn op dreef.

De film laat zich ruwweg opdelen in drie lijnen. De heden-lijn wordt gespeeld door Monic Hendrickx. Dit is het deel waar zij op de vlucht slaat met de baby die niet van haar is. Zij reist richting Zuid-Europa op zoek naar een plek waar zij haar eigen paradijselijke plekje kan vinden. Tijdens die reis wordt via flashbacks voortdurend inzicht gegeven in haar verleden en in haar drijfveren.

De verleden-lijn waarin zij met heftige gulzigheid en volledige inzet werkt aan haar carrière die voor alles gaat, wordt door Halina Reijn sterk en overtuigend gespeeld. Deze Nadine verandert als haar ouders op tragische wijze overlijden.

Een tweede verleden-lijn wordt eveneens sterk en overtuigend gespeeld door Sanneke Bos. In die levensfase begint het gevoel te groeien dat haar leven eigenlijk door anderen geleefd wordt. Vriendinnen trouwen, krijgen kinderen. Nadine gaat een relatie aan en probeert wanhopig kinderen te krijgen. De relatie eindigt en Nadine is gekweld en verbitterd.

Ook tijdens de reis met baby Sam zien we vele veranderingen in Nadine. Ze herbeleeft haar verleden en de tragedies daarin. Ze realiseert zich dat ze zo niet verder kan. Ze moet besluiten wat ze met de baby doet en moet met zichzelf in het reine komen.

Gedegen en verzorgde cameravoering, ingenieus en ijzersterk scenario, uitstekend acteren door alle spelers. Een hyperrealistisch psychologisch drama van hoog niveau. Warm aanbevolen!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 25 oktober 2007