Narvik – Kampen om Narvik (2022)

Regie: Erik Skjoldbjærg | 108 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Billy Campbell, Kristine Hartgen, Henrik Mestad, Stig Henrik Hoff, Carl Martin Eggesbø, Christoph Bach, Magnus Dugdale, Mathilde Holtedahl Cuhra, Holger Handtke, Isak Bakli Aglen, Emil Johnsen, Benjamin Noble, Kari Bremnes, Christoph Gelfert Mathiesen, Edvard Lie Aalstad, Øyvind Trøite, Ole Christopher Holth

Of je nou voetballer bent, advocaat of krijgsheer: vroeg of laat loop je tegen een eerste nederlaag aan. Zo ook Adolf Hitler, megalomaan leider van Duitsland en gesel van Europa. Dat Hitler uiteindelijk tegen een nederlaag ging aanlopen, kunnen we lezen in ontelbare geschiedenisboeken. Dat Hitlers eerste nederlaag al plaatsvond in mei 1940 in het Noorse havenstadje Narvik is minder bekend.

Over die nederlaag gaat de speelfilm ‘Narvik’, ook bekend als ‘Kampen om Narvik’ en het minder catchy ‘Narvik: Hitler’s First Defeat’. Hierin volgen we Gunnar en Ingrid Tofte, een jong stel dat in de eerste oorlogsdagen uiteen wordt gerukt. Terwijl Gunnar en zijn legerkameraden eropuit trekken om tegen de Duitsers te vechten, blijven Ingrid en hun jonge zoontje Ole achter in Narvik. Wanneer de Duitsers het stadje innemen lijven ze Ingrid in als vertaler, aangezien zij als enige Narvikse Duits spreekt. Die rol als vertaler maakt het lastig om zowel Duitsers als Noren en Engelsen te vriend te houden.

‘Narvik’ is een film die wat lastig op een genre is vast te pinnen. Voor een oorlogsfilm vloeit er te weinig bloed, voor een avonturenfilm is er iets te veel liefdesdrama en voor een liefdesdrama vallen er te veel bommen en granaten. Gek genoeg werkt de combinatie van genres wonderwel. De emoties komen nu voornamelijk voort uit het liefdesdrama, de spanning uit de avonturen van Gunnar, terwijl bombardementen en andersoortige explosies de adrenaline een fijne boost geven.

Hoewel de oorlogshandelingen nauwelijks verschillen van die in andere films, zorgt de locatie voor wat originele beelden. We zien de bekende loopgraven, maar in ‘Narvik’ zijn dat loopgraven van sneeuw en ijs. We zien een landing vanuit de bekende landingsvaartuigen, alleen bestormen de soldaten hier niet een brede zandstrook maar een sneeuwwitte heuvel. De visuals zijn van de klassieke soort, zonder frivoliteiten, maar toch zien we soms een opmerkelijk shot of origineel perspectief.

‘Narvik’ wijkt ook af van het gemakzuchtige onderscheid in helden en schurken. We zien de slechte keuzes die goede mensen maken, en de goede kanten van een oorlogszuchtige vijand. Natuurlijk is dit al vaker gedaan, zoals zoveel in ‘Narvik’ al eerder is gedaan. Het maakt deze film er niet minder vermakelijk en meeslepend om. Hooguit minder origineel.

VOD-release: 23 januari 2023 (Netflix)