Ne Zha – Nezha: Mo tong jiang shi (2019)
Regie: Yu Yang | 110 minuten | animatie, actie
‘Ne Zha 2’ kwam op 29 januari 2025 uit in China. Het is de eerste film ooit die meer dan 1 miljard dollar ophaalt in één land, te weten, China. Op het moment van schrijven is ‘Ne Zha 2’ de bestverdienende animatiefilm ooit, met een opbrengst van $ 1,9 miljard. Voordat ‘Ne Zha 2’ op het programma staat, moeten we echter de eerste film in de serie, uit 2019, maar eens aanschouwen.
‘Ne Zha’ is gebaseerd op een Chinese legende. De supreme lord moet ingrijpen als in zijn hemelrijk een ontembaar wezen verschijnt. Hij splitst het wezen in twee parels: een “spirit pearl” en een “demon pearl”. De spirit pearl zal worden gebruikt om het kind van commandant Li Jing speciale krachten te geven. De demon pearl wordt vervloekt en zal over drie jaar worden verwoest door de bliksem. Taiyi Zhenren, een onsterfelijke, wordt door de supreme lord belast met de schone taak de parels te beschermen en ervoor te zorgen dat de baby en de spirit pearl samenkomen.
Shengongbao, een andere onsterfelijke, heeft echter andere plannen. Hij steelt de spirit pearl om deze aan de dragon king te geven, die hoopt dat zijn zoon Ao Bing de draken kan bevrijden uit hun eeuwige bewaking van het vagevuur, waar demonen gevangen worden. Shengongbao slaagt in zijn missie en de spirit pearl fuseert met Ao Bing, terwijl de demon pearl per ongeluk met de baby van commandant Li, Ne Zha, versmelt.
Ne Zha is dan wel een demon, hij is bovenal een kind dat geaccepteerd wil worden en plezier wil hebben met zijn leeftijdgenoten. Ondanks zijn immense krachten, veroorzaakt door de demon pearl, wordt hij door de mensen als een monster gezien. Dit zorgt voor constante afwijzing en een diepe zoektocht naar zelfacceptatie. Ne Zha verlangt ernaar om gewoon een jongen te zijn, maar zijn demonische natuur dreigt hem telkens naar de ondergang te leiden, wat hem confronteert met de uitdaging om zijn eigen identiteit te vinden en zijn krachten te beheersen. Zijn pad en dat van Ao Bing zullen elkaar geregeld kruisen. Een vriendschap vol tegenstrijdige belangen vormt zich, welke dikwijls leidt tot botsingen van kolossale proporties.
‘Ne Zha’ is in bijna geen enkel opzicht conventioneel, tenminste, vanuit een Westers perspectief. De film heeft een soort kinderlijke verwondering over zich, niet slechts omdat Ne Zha zelf een kind is, maar ook in de ideeën die ten tonele worden gevoerd. Het voelt onbevangen. Deze ongeremdheid mist de Westerse filmkunst vaak. Het maakt dat je aan het scherm zit gekluisterd vanaf de eerste minuut.
De animatiestijl van ‘Ne Zha’ is een soort samensmelting van anime en Disneyanimatie. Hoewel niet zo gepolijst als Disney, ziet de film er fantastisch uit voor een project met een budget van slechts omgerekend $ 7.000.000. Het is even wennen, maar de film zuigt je al vrij snel naar binnen. De actie vliegt je om de oren met een duizelingwekkende snelheid. Het is nog wel eens lastig om over te brengen hoe sterk sommige personages zijn, maar ‘Ne Zha’ heeft daar geen enkele moeite mee. Ne Zha en Ao Bing op volle oorlogssterkte zijn angstaanjagend.
Visueel is ‘Ne Zha’ echt een feestje. Het veelvuldige gebruik van contrasterende kleuren doet de beelden van het scherm spatten. Gedurende de film voel je dat er een gigantische climax aan zit te komen. Deze wordt zo goed opgebouwd dat hij eigenlijk alleen maar tegen kan vallen, maar op het moment dat de climax zich aandient, overtreft hij alle verwachtingen. Zowel visueel als emotioneel.
Want onder al het geweld zitten een prachtige familieband en Ne Zha’s innerlijke conflict, die je tot tranen toe kunnen roeren. ‘Ne Zha’ vertelt een verhaal over identiteit en acceptatie: het accepteren van jezelf, maar ook het belang van geaccepteerd worden. Ne Zha’s zoektocht naar het afwenden van zijn lot en zijn verlangen om simpelweg als kind mee te mogen doen met zijn leeftijdsgenoten, zorgt voor momenten van kwetsbaarheid die juist vanwege het contrast met zijn fysieke onoverwinnelijkheid weten te raken.
Waar wel het een en ander op aan te merken is, is het volledige gebrek aan subtiliteit in de film. Het vertrouwen in de kijker ontbreekt. Wordt iemand gedrogeerd, dan moet vervolgens worden uitgesproken dat iemand zojuist is gedrogeerd. Het haalt je als kijker uit het verhaal. Ook de humor is af en toe van een infantiel niveau. Dat is op zichzelf geen ramp, maar het creëert een inconsistent gevoel, aangezien de rest van de film vrij serieus is. Het zijn slechts kleine smetjes op een verder adembenemend spektakel.
‘Ne Zha’ is indrukwekkender dan van tevoren gedacht. De twee parels, spiritueel en demonisch, symboliseren de onlosmakelijke tegenstellingen die zowel Ne Zha’s pad als dat van de film zelf bepalen. Net zoals yin en yang elkaar aanvullen en niet zonder elkaar kunnen bestaan, vindt de film zijn kracht in de balans tussen geweld en kwetsbaarheid, tussen onoverwinnelijkheid en zelftwijfel. Deze harmonieuze dualiteit maakt ‘Ne Zha’ niet alleen een visueel spektakel, maar ook een aangrijpend verhaal over het vinden van balans in een wereld die vaak lijkt te streven naar uitersten.
Jelco Leijs
Waardering: 4