Nécrologies (2018)

Recensie Nécrologies Cinemagazine Regie: Fabien Chombart, Guillaume Defare, Nathalie Epoque, François Message, Alexis Wawerka | 75 minuten | fantasie, horror | Acteurs: Jean-Claude Dreyfus, Sophie Jarmouni, Francesco Porcelli, David Faure, Sabine Rosoli, Alissia Esteve, François Gelay, Christian Chauvaud, Syla de Rawsky, Apolline Martinelli, Stéphane Deleau, Linnea Quigley, Jérôme Soufflet, Erik Février, Fabrice Colson

Als inspiratie en decor voor een van zijn videobijdragen betreedt horrorliefhebber en vlogger Ludovic onder de deken van de nachtelijke duisternis een kerkhof. Maar hij wordt betrapt door de kerkhofwachter. De zonderlinge figuur verzoekt Ludovic om mee naar binnen te gaan en te luisteren naar diverse griezelverhalen die zijn opgetekend in een oud boek.

Het maken van een interessante horrorfilm met een beperkt budget is een ambachtelijke kunstvorm die niet overdreven veel filmmakers beheersen. ‘Nécrologies’ is een dappere poging tot het maken van een indie-horrorfilm die meer doet dan braaf binnen de lijntjes kleuren. Dit Franse werkstukje is een anthologie en bestaat uit vijf afzonderlijke verhalen die door de sinistere kerkhofwachter worden verteld.

Zoals te verwachten valt, loopt de kwaliteit van de verhalen uiteen. Het eerste verhaal, waarin een jonge vrouw lastig wordt gevallen door een even opdringerige als angstaanjagende beller, lijkt aanvankelijk uit te draaien op een routineuze en weinig verheffende exercitie, maar wordt gered door een verrassend einde. Maar het zijn vooral de verhalen drie en vier die opvallen. ‘Le retour des hommes-lézards’ baart opzien door zijn buitenissigheid, compromisloosheid en originaliteit. ‘Une affaire d’enfer’ is, ondanks de wat goedkoop ogende effecten, een wonderlijk en bizar werkje met een hoog ‘Gremlingehalte’. Een genietbare rariteit die de kijker nog wel even bijblijft.

Het eindresultaat van dit vijfluik is een creatief horror- en fantasiemengelmoesje dat diverse smaken bedient. De liefhebbers van bloed en gore komen geregeld aan hun trekken, terwijl de makers ook aan de adepten van meer klassieke spookverhalen hebben gedacht. Het acteerwerk voldoet aan de verwachtingen die je hebt bij een vage en tamelijk onbekende horrorproductie: niet al te bijzonder, maar zelden dramatisch slecht. Jean-Claude Dreyfus is een positieve uitzondering en levert een heerlijk schmierende en theatrale vertoning af als de excentrieke kerkhofwachter.

‘Nécrologies’ is geen wereldfilm, maar wel een vermakelijk en eigenwijs werkje dat een zekere charme bezit die veel horrorfans wel zal bevallen. Deze film is best een kijkbeurt waard als je eens iets anders wilt dan de gebruikelijke, vaak van elke vorm van originaliteit verstoken Hollywoodhorror.

Frank Heinen

Waardering: 3