Need for Speed (2014)

Regie: Scott Waugh | 131 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Aaron Paul, Dominic Cooper, Imogen Poots, Scott Mescudi, Rami Malek, Ramon Rodriguez, Harrison Gilbertson, Dakota Johnson, Stevie Ray Dallimore, Michael Keaton, Alan Pflueger, Brian L. Keaulana, Logan Holladay, Carmela Zumbado, Jalil Jay Lynch, Nick Chinlund, Chad Randall, Buddy Joe Hooker, Rich Rutherford, Tony Brakohiapa, Brent Fletcher, Paul Dallenbach, Kanin Howell

Film en videogames. Het is geen gelukkig huwelijk. Ook ‘Need for Speed’, naar de gelijknamige videogameserie van Electronic Arts, schiet tekort. De speelervaring staat bij videogames op de eerste plaats, daarna komt pas de meer inhoudelijke narrativiteit. Daarin schuilt een grote tegenstelling met de speelfilm. In het adaptatieproces moet dus een omslag worden gemaakt die uiteindelijk vaak teleurstelt. In het geval van ‘Need for Speed’ is dat niet anders. Toch is de film dankzij de getrouwe beeldesthetiek het aanzien waard.

Nadat Tobey Marshall (Aaron Paul) twee jaar onschuldig in de gevangenis heeft gezeten voor poging tot moord, zint hij op wraak. De werkelijke dader loopt al die tijd vrij rond. Wanneer die zich inschrijft voor een legendarische straatrace, zet Tobey alles op alles om ook aan die strijd deel te kunnen nemen. Met zijn oude vrienden en de knappe autodealer Julia (Imogen Poots) trekt hij per auto door de Verenigde Staten om de start van de beroemde undergroundrace te halen. ‘Need for Speed’ neemt de toeschouwer mee naar de wereld van razendsnelle wagens, politieachtervolgingen en gehaaide vijanden. Het doorstaat de vergelijking met de gerenommeerde ‘The Fast  and The Furious’-serie. De originaliteitprijs wint ‘Need for Speed’ dan ook niet. Het zorgt er eerder voor dat de gebaande paden herkenbaar ogen. Van spanning is weinig sprake. Het vleugje romantiek voegt niets toe. De dialogen zijn kinderlijk, alsof het vooral niet te moeilijk moet worden. In de emotionele scènes is het acteerwerk sowieso ondermaats. Deze verhaallijnen vormen clichématige afleidingen, bezaaid met inwisselbare personages en hinderlijke plotgaten. Inhoudelijk stelt ‘Need for Speed’ daardoor niet veel voor.

Op visueel gebied maakt ‘Need for Speed’ gelukkig veel goed. De cinematografie is goed uitgedacht, met een fraaie decoupage vol beweging als gevolg. Ook de montage zorgt ervoor dat alles constant in beweging blijft. De weidse kaders zijn op een kunstzinnige manier ingevuld. Het 3D-effect geeft eveneens een mooie diepte aan de film. ‘Need for Speed’ speelt zich in verschillende lagen af, waardoor er voor de toeschouwer veel te zien is. Het gaat een enkele keer mis, waardoor het juist een averechts effect geeft. Maar dat zijn kleine uitzonderingen. De straatraces, hoe oudbakken ook, zien er spectaculair uit. Het race-effect, zoals in de videogames, komt daardoor goed over. Wederom veel beweging, flitsende montage en een groot arsenaal aan camerastandpunten. De snelheid die de auto’s hanteren wordt zodoende goed voelbaar. Hoewel het allemaal de geloofwaardigheid overschrijdt, knallen de scheurende motoren, piepende banden en glanzende carrosserieën van het beeld af. Ook de locatiescout heeft knap werk gedaan. ‘Need for Speed’ vindt een mooi evenwicht tussen grootstedelijke verkeersproblematiek en toeristische plattelandslocaties. Wederom blijft de film daardoor dicht bij het origineel. De aanloop naar het werkelijke verhaal is lang, maar door de juiste mix van autoraces en kleine plotwendingen wordt het net niet vervelend.

‘Need for Speed’ geeft wat verwacht mag worden van een dergelijke gameverfilming. Inhoudelijk is het licht vermakelijke dertien in een dozijn, maar wat betreft de vorm maakt de film veel goed. Uiteindelijk evenaart de film het gevoel van de gameserie. Voor een echte filmklassieker is echter meer inhoud gewenst.

Wouter Los

Bioscooprelease: 13 maart 2014
DVD- en blu-ray-release: 20 augustus 2014