Needful Things (1993)

Regie: Fraser Clark Heston | 120 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Max von Sydow, Ed Harris, Bonnie Bedelia, Amanda Plummer, J.T. Walsh, Jay McKinnon, Duncan Fraiser, Valrie Bromfield, Shane Meier

‘Needful Things’, de verfilming van het gelijknamige boek (de vertaling heet ‘De Noodzaak’) van Stephen King, is op zich geen onaardige film. Het heeft een duidelijk begin, middenstuk en eind en het weet de kijker voldoende te boeien om de film volledig uit te zitten. Echter, voor wie zijn boeken kent, en de verfilmingen van successen als ‘The Shawshank Redemption’ en ‘The Green Mile’, zal deze film hoogstwaarschijnlijk een teleurstelling zijn.

Een eerste minpunt in ‘Needful Things’ is dat de film te ‘eager’ is om spannend te zijn. Te pas en te onpas wordt typische ‘spanningsmuziek’ ingezet, terwijl daar logischerwijs geen aanleiding voor is. (maar eerlijk is eerlijk – de muziek is erg mooi) Een ander voorbeeld hiervan is dat personages schrikken van opkomende mensen terwijl dat volstrekt onnodig is. Pas wanneer angst of wantrouwen ook de kijker in de greep heeft, dan is een schrikmoment bij een personage in de film effectief. Met andere woorden: het moet voor de kijker duidelijk zijn dat er reden is voor angst of spanning. Zonder deze achtergrond zal de kijker hooguit denken dat het om een nogal idioot schichtig persoon gaat.

Een tweede – erg groot – minpunt: het verhaal is erg doorzichtig. Het is al snel overduidelijk dat verkoper Leland Gaunt alles weet van de bewoners van het dorpje Castle Rock, en dat hij er op uit is om hen tegen elkaar uit te spelen. Met deze informatie laat het verdere verloop van het verhaal zich makkelijk raden en dat komt de film niet ten goede.

Het enige sterke moment in de film is wanneer sherrif Pangborn (de laatst overgebleven ‘good guy’) bijna uit woede iemand met zijn geweer bedreigt. Gaunt vindt het natuurlijk prachtig en spoort hem aan om toch vooral te schieten. Dan dring het bij Pangborn door dat hij op het punt staat zijn eigen grenzen te overschrijden. Helaas wordt dit moment direct opgevolgd door het zwakste moment van de film. Wat dit precies is, zul je zelf moeten bekijken. Zo blijft er toch nog iets te raden over voor hen die er toch benieuwd naar zijn.

‘Needful Things’ is prima geschikt als opvulling voor momenten waarin je toch niets beters te doen hebt, bijvoorbeeld wanneer je in een vliegtuig zit. Heb je daarentegen zin om een goede film te kijken, en daar eens goed voor te gaan zitten, bespaar je dan deze film en kies iets anders uit.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 6 april 1995