Neighbor (2009)

Regie: Robert A. Masciantonio | 92 minuten | horror, thriller | Acteurs: America Olivo, Christian Campbell, Lauren Rooney, Pete Postiglione, Joseph Aniska, Sarah McCarron, Amy Rutledge, Mink Stole, Meredith Stole, Meredith Orlow, Giovanna Galdi, Tracy Toth, Robert A. Masciantonio, Stink Fisher, Megan Madsen, Alexandra Golaszewska, Natalie Toth, Angeline Zeigler, Adam Bruce

Hoe vervelend je buren ook zijn, koester ze maar want het kan altijd erger. In ‘Neighbor’ krijgt burengerucht een heel andere betekenis. De buurvrouw uit deze rauwe slasher wil je niet naast je hebben wonen. Als dit typje om een kopje suiker komt vragen, kun je beter zo snel mogelijk over je schutting klimmen en gillend wegrennen…

In ‘Neighbor’ draait het om de geheimzinnige, naamloze buurvrouw uit de titel (America Olivo). Deze dame gaat van stadje naar stadje om haar helse hobby’s te botvieren. Voor een potje wildbreien of Twister ben je bij haar aan op het verkeerde adres. Mevrouw steekt liever tijd in de edele kunst van het tenen doorboren met gereedschap en armen doorsnijden met botte messen. Tsja. Als een vriendengroep ‘kennis maakt’ met deze sadistische deerne gaat het mis. Met hen welteverstaan.

‘Neighbor’ is een goedkoop gemaakte griezelfilm die veel laat zien. Dat is zeker te prijzen, maar de special effects bestaan uit het goedkopere gips- en knutselwerk. Het is vooral de kracht van de suggestie die je doet huiveren. Het idee dat iemand met een boor in je teen zit te wroeten is al walgelijk genoeg. Het gaat nog een paar tandjes (in dit geval een compleet gebit) verder, want er zit ook een scène in waarin het mannelijke geslacht en een soort breipen de hoofdrol spelen. Het idee levert kippenvel op, maar de uitwerking een stuk minder. De special effects zijn niet zo overtuigend: bij vlagen doet de film denken aan een productie van Italiaanse horrormaestro Lucio Fulci zoals hij die in de jaren 70 en 80 maakte.

Als je de glossy Hollywood-horror beu bent, is ‘Neighbor’ misschien wel wat voor jou. Dit is huis-tuin-en-keuken-geweld dat voor een appel en een ei is gemaakt. Kun je overal aan afzien, maar dat geeft deze productie ook zijn charme. Dit is een vleesgeworden jongensdroom: lekker met z’n allen vies doen voor de camera. De keuze voor America Olivo is ook begrijpelijk, want zij is ‘de babe’ waar de doelgroep op zit te wachten. Olivo (vooral bekend van het niet minder legendarische ‘Bitch Slap’) doet het niet (echt) slecht, want ze zet een behoorlijk verknipte buurvrouw neer. Daarnaast was ze ook niet te beroerd om in een nogal overbodige – zij het zedige – naaktscène te spelen.

Dat Olivo eruit springt qua acteerwerk, zegt niet zoveel want de rest van de cast is bedroevend. Vooral Christian Campbell acteert ver onder de maat. In de martelscènes lijkt hij niet te beseffen waar hij mee bezig is. Je zou denken dat hij zijn kleine teen stoot, terwijl hij toch echt gruwelijk mishandeld wordt. Het spel van de cast is houterig en amateuristisch. Verhaaltechnisch schort er ook het één en ander aan ‘Neighbor’. Wazige flashbackscènes en een traag verteltempo worden afgewisseld met zeer grafische gruwelpassages. Het loopt niet lekker. Gorehounds die een ‘vies’ filmpje wil kijken zullen niet teleurgesteld worden, maar als je horror op hoog niveau zoekt kijk dan alsjeblieft verder.