Nelly Rapp – Monsteragent (2020)

Recensie Nelly Rapp CinemagazineRegie: Amanda Adolfsson | 93 minuten | familie, avontuur, komedie | Acteurs: Matilda Gross, Lily Wahlsteen, Marianne Mörck, Johan Rheborg, Björn Gustafsson, Jens Ohlin, Emma Broomé, David Wiberg, Josefin Johansson, Amy Deasismont, Elisabeth Wernesjö, Fredrik Dahl

Scandinavië staat bekend om zijn sterke, gedurfde jeugdfilms waarin op effectieve wijze allerlei sociale problematiek wordt aangesneden. Daarnaast staan de Scandinaviërs in de boekenwereld bekend als hofleverancier van literaire thrillers. Martin Widmark combineert de twee. De Zweedse auteur schrijft detectiveverhalen voor de jeugd. Met name zijn serie rond Detectivebureau Lars en Maja, over twee kinderen die de plaatselijke politieagent helpen bij het oplossen van mysteries, is geliefd. Tussen 2002 en 2018 verschenen liefst 27 boeken, waarvan een groot deel verfilmd is (al bereikten die films ons land niet). Ook verscheen er in Zweden een tv-serie in de vorm van een adventskalender (vanaf 1 tot en met 24 december elke dag een aflevering). De boeken over Lars en Maja zijn in meerdere talen uitgebracht, waaronder in het Nederlands. Een ander personage, dat Widmark bedacht samen met illustratrice Christina Alvner, is Nelly Rapp. Nelly is een soort Pippi Langkous, een nieuwsgierig en onverschrokken meisje dat anders is dan andere kinderen maar daar geen moment mee lijkt te zitten. Als ze bij haar oom Hannibal gaat logeren, ontdekt ze dat hij deel uitmaakt van een geheim genootschap dat op monsters en geesten jaagt. Als dat geen avontuur oplevert…!

Inmiddels heeft Nelly Rapp ook de Nederlandse en Belgische bioscoopzalen bereikt, met de film ‘Nelly Rapp – Monsteragent’ (2020). Om meteen maar de toon te zetten voor iedereen die de boeken niet kent, opent de film met Nelly’s (een overtuigende Matilda Gross) bijdrage aan de klassenvoorstelling op school. Terwijl ze vertelt over het jagen op monsters, vliegt er aardig wat ketchup door de klas. Leuke special effects zou je denken, maar Nelly’s klasgenootjes vinden het maar niks, al die rode saus in hun oren. Mocht het je nog niet duidelijk zijn: Nelly is een buitenbeentje, maar ze lijkt er niet echt wakker van te liggen. Misschien omdat ze weet dat de herfstvakantie voor de deur staat en ze samen met haar hondje Londen mag logeren in het enorme, stokoude huis van haar oom (Johan Rheborg). Haar oom heeft een geheimzinnig beroep; hij is monsterjager en blijkt een vampier in de kelder te hebben wonen. Nelly vindt het reuze interessant wat haar oom en zijn assistente Lena-Sleva (Marianne Mörck) allemaal doen en is voor de duvel niet bang. Ze wil niets liever dan zelf ook een monsteragent worden. Haar oom vindt haar nog te jong, maar Nelly is vastberaden hem het tegendeel te bewijzen.

Alsof agenten die de vrede tussen monsters en mensen moeten bewaren nog niet spannend genoeg is, voegt ‘Nelly Rapp – Monsteragent’ ook nog een verhaallijn toe over Nelly’s op mysterieuze wijze verdwenen moeder die net als ook Hannibal óók een monsterjager was. Dat geeft de film een bescheiden dieper laagje, omdat de heldin niets liever wil dan in haar moeders voetsporen te treden, bij wijze van eerbetoon. Daar voelen we een zeker gemis in door resoneren. Maar de nadruk ligt in deze door Amanda Adolfsson geregisseerde, levendige jeugdfilm op spanning en avontuur. Omdat de monsters niet al te eng zijn en er ook veel humor in de film zit, kunnen jonge kinderen deze film zonder problemen bekijken. Nelly is een bewonderenswaardige en aansprekende heldin voor de jeugd, doordat ze zo stoer en dapper is maar ook omdat ze heerlijk eigengereid is en zich niets aantrekt van wat anderen van haar vinden. Daarmee wil de film zeggen: het is oké als je niet helemaal in de pas loopt, je mag best een beetje anders zijn. Dat is juist leuk!

Bioscooprelease: 12 oktober 2022
VOD-release: 15 december 2022