NetForce – Tom Clancy’s NetForce (1999)

Regie: Robert Lieberman | 155 minuten | actie, drama, thriller, science fiction | Acteurs: Scott Bakula, Joanna Going, Xander Berkeley, Brian Dennehy, Kris Kristofferson, CCH Pounder, Judge Reinhold, Cary-Hiroyuki Tagawa, Chelsea Field, Sterling Macer Jr., Paul Hewitt, Frank Vincent, Sam Anderson, Alexa Vega

Een hecht team van FBI mensen moet waken over de betrouwbaarheid van internet. Malafide financiële transacties, obscure chatrooms, maar vooral zaken die de nationale veiligheid kunnen bedreigen hebben hun aandacht. Zonodig treden ze daar keihard tegen op. Na een vergeefse inval bij een maffiabaas moet Alex Michaels van zijn baas Steve Day op zijn kop krijgen, maar in plaats daarvan trakteert deze hem toepasselijk op Italiaans eten. Alex neemt een taxi naar huis, maar krijgt tijdens de rit een noodoproep van Steve dat hij beschoten wordt. Als Alex naar hem toe gaat om hem te helpen, wordt de auto waarin Steve zat voor zijn ogen opgeblazen.

Alex en de rest van het team zijn aangeslagen, maar hebben niet al teveel tijd om verdrietig te zijn. Alex wordt aangesteld als de opvolger van Steve en benoemt Toni Fiorelli (Joanna Going), met wie hij ook een relatie heeft, tot zijn rechterhand. En dan is er werk aan de winkel. Er vinden allerlei geheimzinnige computerstoringen plaats die voor chaos en doden zorgen doordat iemand via internet controle over vitale systemen heeft. Alles wijst in de richting van internetgoeroe en multimiljardair Will Stiles (Judge Reinhold). Maar waarom zou een vriend van de president die bovendien al steenrijk is zoiets doen?

‘NetForce’ is gemaakt in 1999, maar speelt in ‘de toekomst’ in 2005. Sommige dingen zijn daardoor aandoenlijk, zoals het grapje dat Alex’ dochter Susie (Alexa Vega) een pop krijgt van Erica Skywalker uit Star Wars deel 7 of het gegoochel met termen die verouderd aandoen, maar andere zaken zijn bijna griezelig vooruitziend. Internet staat of valt met de betrouwbaarheid ervan en als er iets is gebleken in de afgelopen zoveel jaar is dat naast de zegeningen van zo’n open systeem, er ook een hoop mogelijkheden voor bijvoorbeeld de georganiseerde misdaad zijn geschapen die voor maatschappelijke onrust zorgen. Zelfs zwaar beveiligde gevangenissen leunen op een goed beveiligingssysteem, maar een goede hacker weet zo’n systeem voor eigen doelen aan te wenden.

De film zelf is overvol, maar daardoor vreemd genoeg ook redelijk onderhoudend. Je moet zo goed opletten wie wie is en wie wat van wie wil en waarom, dat je een spoorboekje in je hoofd moet aanleggen. Het lijkt wel een beetje op puzzelen, zij het dat de uitkomst al aan het begin van de film duidelijk is, helemaal als je het hoesje van de dvd ziet waarop de clou merkwaardig genoeg al is weggegeven. Ook het bordkartonnen acteerwerk draagt niet bij aan een grootse film, maar als je vermaakt wil worden en daar zelf nog wat hersengymnastiek bij wil uitoefenen, biedt ‘NetForce’ best een aardig kijkspel. En ja, en het personage Will Stiles is natuurlijk geinspireerd op…

Diana Tjin-A Cheong