New in Town (2009)

Regie: Jonas Elmer | 96 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Renée Zellweger, Harry Connick Jr., Siobhan Fallon, J.K. Simmons, Mike O’Brien, Frances Conroy, Ferron Guerreiro, James Durham, Robert Small, Wayne Nicklas, Hilary Carroll, Nancy Drake, Stewart J. Zully, Marilyn Boyle, Dan Augusta, Jimena Hoyos, Suzanne Coy, Ordena Stephens, Devin McCracken, Leif Lynch, Adam Cronan, Tom Wahl, Christopher Read, Peter Jordan, Vanessa Kuzyk, Matt Kippen, Benjamin Beauchemin, Kristen Harris, Blane Cypurda

De Amerikaanse komedie ‘New in Town’ is een chickflick die volgens twee bekende formules is vervaardigd. Formule 1: een stedeling wordt tegen zijn zin naar een provinciaal gat gestuurd. Na een moeizaam begin waarin al zijn vooroordelen worden bevestigd, leert hij zijn dorpsgenoten en hun manieren waarderen. Formule 2: een liefdesgeschiedenis, waarbij  twee tegenpolen elkaar na ettelijke ruzies en scheldpartijen voor altijd in de armen vallen. Zowel formule 1 als formule 2 is veelbeproefd. Een filmmaker moet dan van goeden huize komen om er nog iets aan toe te voegen.

Bij ‘New in Town’ lijken de makers het niet eens te proberen. Het is een understatement dat het deze film ontbreekt aan originaliteit. Werkelijk alles wat hier voorbijkomt hebben we al eerder gezien. En beter. Uiteraard zijn de bewoners van het dorp, ondanks hun malle taaltje en simpele voorkomen, goudeerlijk (zucht), behulpzaam (diepe zucht) en veel bijdehanter dan je zou denken (diepe, diepe zucht). Ook de liefdesgeschiedenis volgt de lijntjes van zijn honderden voorgangers. De eenzame carrièrevrouw, de aantrekkelijke weduwnaar, haar arrogantie, zijn wijze lessen, haar handigheid, zijn dankbaarheid, de kus, het bed, nog lang en gelukkig.

Omdat ‘New in Town’ een komedie is, hoop je dan in ieder geval nog op wat humor om te lachen. Ook dat lukt niet. Alle grappen zie je al van ver aankomen of heb je al honderd keer eerder gezien. De meeste grappen zijn ook nog een keer vreselijk oubollig, met als dieptepunt het gehannes met een rits die niet open wil als er buiten in de sneeuw moet worden geplast.

Hierbij komt nog dat Renée Zellweger niet de meest geschikte actrice is voor de rol van carrièrevrouw. De zelfspot die haar in de Bridget Jonesfilms nog sympathiek maakte, ontbreekt volledig. Waar de makers ongetwijfeld hadden gehoopt op een sympathieke heldin, zien we hier een irritant en ouwelijk botoxvrouwtje. Die altijd nog minder irritant is dan haar door tapioca geobsedeerde secretaresse.

Dit alles maakt ‘New in Town’ een bloedeloze en kwaliteitsarme chickflick voor overrijpe chicks. Wie daarbij bedenkt dat deze komedie een heuse bioscooprelease heeft gekregen, terwijl veel betere genregenoten (‘Stranger than Fiction’, ‘Hors de prix’) rechtstreeks naar de videotheek gaan, wordt daar knap chagrijnig van. Net zo chagrijnig als van het kijken naar deze film.

Bioscooprelease: 12 februari 2009