New Kids Nitro (2011)

Regie: Steffen Haars, Flip van der Kuil | 78 minuten | komedie | Acteurs: Steffen Haars, Flip van der Kuil, Huub Smit, Tim Haars, Wesley van Gaalen

Of het nu ‘verrekte mongul!’ is, of ‘zo’n eene vuurbal, jonguh…’. Het taalgebruik van de New Kids heeft in rap tempo een opmars gemaakt in Nederland. Minstens even populair zijn de karakters die deze vuilbekkerij uitspuwen en de bijbehorende film en televisieserie. Een tweede film kon dus niet uitblijven en dus kun je je in ‘New Kids Nitro’ schrap zetten voor een volgende ronde grof taalgebruik, wansmakelijke grappen en ordinair geweld. ‘Bam!’

In dit vervolg op het onverwacht succesvolle ‘New Kids Turbo’ gaan Rikkert, Richard, Gerrie, Barry en Robbie opnieuw de strijd aan met een naburig dorp in Brabant. Ditmaal krijgen ze het aan de stok met ene Dave uit Schijndel. Voor de New Kids is het onverdraaglijk dat deze mede-aso regelmatig naar het zo geliefde Maaskantje komt. Wanneer Rikkert ook nog eens een oogje krijgt op Dave’s zwangere vriendin is het hek helemaal van de dam. Tijd dus om die flikkers uit Schijndel eens goed op hun donder te geven! Zoals je al voelt aankomen levert dit meer problemen op dan dat het oplost en voor ze het in de gaten hebben bevinden de New Kids zich weer in een situatie waar ze zich alleen met de nodige zelfoverschatting uit kunnen redden. Nou ja… en het nodige bier en de nodige snacks natuurlijk, want nuchter aan je avontuur beginnen zit er voor de heren niet in.

Naast het gebruikelijke geweld en gescheld gaat men deze keer ook de strijd aan in knallende straatraces. Het groene racemonster van de New Kids komt deze keer dus goed van pas. Zeker wanneer men later in de film ook nog eens enkele ‘vampiers’ tegen het lijf loopt. Wat immers als een paal boven water staat is dat de heren goed hebben begrepen waar een sequel aan moet voldoen: meer explosies, meer actie en meer cumshots. Wie tussen de regels door leest ziet immers ook wel dat dit tweede deel eigenlijk precies hetzelfde verhaal vertelt als het eerste, maar de toevoeging van genoeg vuistslagen, shotguns en zombies zorgt ervoor dat dit nauwelijks opvalt.

Toch zijn er wel een paar kleine vernieuwingen. Zo zijn er iets grotere rollen weg gelegd voor bekende types uit het eerste deel, zoals de sukkelige agent Harrie met zijn typische dienderssnor en de eigenaar van snackbar ’t Pleintje. Ook leren we in dit deel de moeder van Richard kennen en kent de film nog een gloednieuw karakter in de vorm van volkszanger Ronnie, die natuurlijk al enige media-aandacht kreeg vanwege de hit ‘Hoeren neuken, nooit meer werken’ met Corrie Konings.

Mensen die het eerste deel al niks vonden zullen door dit tweede avontuur niet over de streep getrokken worden. Sterker nog: ze zullen waarschijnlijk alleen maar een grotere hekel krijgen aan de jongens uit Maaskantje. Zeker wanneer enkele grappen dit keer echt over de schreef gaan (‘Hop! Op de trein ermee!’). Voor de fans van het eerste deel en alle sketches zal ‘New Kids Nitro’ goed bevallen, zolang je tevreden bent met meer van hetzelfde. Of een derde film ook nog leuk is moeten we nog maar zien, maar voorlopig is de rek er nog niet uit bij de New Kids.

Sander Colin

Bioscooprelease: 8 december 2011
DVD- en blu-ray-release: 24 april 2012