New York Minute (2004)

Regie: Dennie Gordon | 90 minuten | actie, komedie, familie, avontuur | Acteurs: Ashley Olsen, Mary-Kate Olsen, Eugene Levy, Andy Richter, Riley Smith, Jared Padalecki, Drew Pinsky, Darrell Hammond, Bob Saget, Jack Osbourne

Alles komt goed in ‘New York Minute’; een product van veel bekende en succesvolle ingrediënten. Allereerst is er de combinatie actie en komedie. In luchtige Amerikaanse komedies wordt sport vaak gebruikt als belangrijkste aantrekkingskracht. Hier is dat muziek. De alternatieve punk pop band Simple Plan is speciaal door muziek supervisor John Houlihan (bekend van ‘Charlie’s Angels’ en ‘Austin Powers’) en regisseur Dennie Gordon aangetrokken om de film een energiestoot te geven. Daarnaast zijn er de achtervolgingen met auto’s, evenwichtsstunts op richels van hoge gebouwen, verkleedpartijen in een swingende Afro-Amerikaanse kapsalon, een chipetende schoothond en wat romantiek.

De film bestaat uit een aaneenschakeling van toevalsmomenten. Het toevalsgehalte van de film is zelfs zo hoog dat je er geen vragen meer bij stelt. Zeer onwaarschijnlijk is bijvoorbeeld al het incident dat er toe leidt dat de Ryans allebei de trein uit worden gezet; de conducteur is dermate ongeduldig en onopmerkzaam, dat hij niet ziet hoe verschillend de zussen gekleed zijn en ze met elkaar verwart. Als dat niet gebeurd zou zijn was er geen chip in de handtas van Jane geplant en was ze later niet haar dagplanner verloren. Je kunt dat zelfs doorvoeren tot de zoetsappige scène waarin de twee zusjes elkaar, zoals verwacht, eindelijk vinden in waardering en liefdevol begrip. Het familiemoraal kan hier eigenlijk ook niet uitblijven en het moment is gelukkig zo voorbij.

Ondanks het feit dat er voor de kijker genoeg aanleiding is om te lachen straalt er vreemd genoeg niet veel echte vrolijkheid van de gezichten van de Olsens. Je ziet af en toe weer de meisjes die de rol van Michelle Tanner deelden in de afleveringen van de serie ‘Full House’; met grote wallen en kringen onder droevige ogen. Door de snelheid van de opeenvolgende scènes en de presentatie van de personages en hun overigens aanwezige acteertalent is dit echter niet de hele tijd merkbaar.

Hoewel het vooral een luchtige film betreft, lopen de emoties soms toch overtuigend op. Het zou misschien interessant zijn om te zien hoe de zusjes zich door het spelen van rollen in andere, diepgaander, filmgenres ontpoppen. Een aantal van de overige acteurs zijn bekende komische veteranen. Ze horen bij het verwezenlijken van het gewenste resultaat van het samenvoegen van de ingrediënten: een vermakelijke komedie.

Marieke Hoks

Bioscooprelease: 5 augustus 2004