Next to Her (2014)

Regie: Asaf Korman | 90 minuten | drama | Acteurs: Liron Ben-Shlush, Dana Ivgy, Yaakov Zada Daniel, Liat Goren, Varda Ben Hur, Carmit Mesilati Kaplan, Sophia Ostrisky

De 27-jarige Chelli werkt als beveiligingsbeambte bij een middelbare school. Het is niet bepaald de makkelijkste baan. Maar haar zwaarste taak bevindt zich tussen de dunne muren van het schamele appartementje dat ze bewoont. Daar woont ze samen met haar drie jaar jongere, verstandelijk gehandicapte zus Gabby. Niemand is er blij mee dat Chelli overdag op haar werk is: Gabby bonkt met haar hoofd tegen de vloer – vaak tot bloedens toe – , de buren klagen over het geluidsoverlast en de maatschappelijk werkster eist dat dit zo niet langer kan. Schoorvoetend geeft Chelli toe haar zus tijdens haar werkuren onder te brengen bij een opvang.

Het Israëlische ‘Next to Her’ van regisseur Asaf Korman gaat over de verantwoordelijkheid die mensen kunnen voelen ten aanzien van familieleden. Chelli lijkt haar eigen leven op pauze gezet te hebben om zich volledig te kunnen storten op de zorg voor haar zus, want die zorg uit handen geven is voor haar ondenkbaar. Chelli knuffelt en kust haar zus zo vaak, dat je je af gaat vragen wie de ander nu eigenlijk meer nodig heeft. Maar ook hanteert Chelli strenge regels; bepaalde routines zorgen ervoor dat Gabby meestal doet wat Chelli wil. Deze regelmaat wordt verstoord door de opvang en langzamerhand sijpelt bij Chelli het besef door dat Gabby ook een eigen leven leidt. De verhoudingen worden helemaal op scherp gezet als Chelli verliefd wordt op een leerkracht op de school waar ze werkt en vice versa. Deze charmante Zohar heeft zo zijn eigen opvattingen over hoe Gabby behandeld moet worden. Hij houdt Chelli een spiegel voor en ondanks dat dit af en toe escaleert, is er slechts een enkele keer sprake van het derde rad aan de wagen, met name ’s nachts. Zohar is de perfecte vriend. Hij accepteert Gabby direct en probeert lief een band met haar op te bouwen.

‘Next to Her’ is een naturel geacteerd, emotioneel geladen drama, dat werkt op meerdere niveaus. De verschillende relaties worden zorgvuldig uitgewerkt, waarbij gevoelens als liefde, lust, frustratie, jaloezie en vertrouwen een interessante wisselwerking hebben. Die onvoorspelbare menselijke gevoelens resulteren in een onvoorspelbare wervelwind van een film. Liron Ben-Shlush (getrouwd met de regisseur) zet niet alleen een fantastische rol neer als Chelli, ze schreef ook nog eens het scenario, dat ze baseerde op haar eigen ervaringen. Maar Dana Ivgy is helemaal fantastisch, de actrice bijt zich helemaal vast in de rol en is onherkenbaar als de zus die Chelli zo aanbidt, maar ook met liefde zou laten verdrinken… De fraaie cinematografie maakt het plaatje helemaal af (denk alleen al aan het beeld van de poster!). Jammer dat de film op het eind wat aan kracht inboet, maar laat dat je er niet van weerhouden deze prachtige, emotionele, sterk geacteerde film te kijken.

Bioscooprelease: 28 april 2016