Nick of Time (1995)

Regie: John Badham | 84 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Johnny Depp, Courtney Chase, Charles S. Dutton, Christopher Walken, Roma Maffia, Marsha Mason, Peter Strauss, Gloria Reuben, Bill Smitrovich, G.D. Spradlin, Yul Vazquez, Edith Diaz, Armando Ortega

‘Nick of Time’ is een spannende thriller, waarin Gene, vertolkt door Johnny Depp, een race tegen de klok moet leveren om niet alleen zijn dochtertje maar ook zichzelf en het leven van de Gouverneur van Californië moet zien te sparen. De film speelt zich af in real-time, de gebeurtenissen in de film spelen zich in hetzelfde tijdsbestek af waarin de kijker de film ziet. Dit is een leuke gimmick, die slim opgevoerd is in de film (naar het voorbeeld van Hitchcock’s ‘Rope’). Aan de andere kant leidt het toch ook wel de aandacht af van waar het om draait. Regelmatig wordt de kijker geconfronteerd met klokken en andere tijdsaanduidingen, zodat je weet hoeveel tijd Gene nog heeft, maar ook wanneer de film tot een climax zal komen.

De omstandigheden waarin Gene zich plotseling bevindt zijn hopeloos; hij staat met zijn rug tegen de muur en moet uit twee kwaden kiezen. Toch lijkt er geen twijfel bij hem te bestaan en gaat hij vastbesloten door met zijn missie: doen wat het juiste is in de situatie. Het maakt het erg makkelijk om je met hem te identificeren en met hem mee te leven.

Johnny Depp staat bekend om zijn excentrieke rollen, de keuze voor de vertolking van every man Gene Watson ligt dan ook niet voor de hand. En toch weet de acteur ook hierin te overtuigen. Hij speelt op een ingetogen manier en het is erg prettig dat ervoor gekozen is van Gene geen actieheld te maken, maar iemand die zijn verstand inzet om te proberen wakker te worden uit de nachtmerrie waarin hij beland is. Christopher Walken excelleert in het spelen van gevaarlijke griezel Mr. Smith, Roma Maffia, die Ms. Jones speelt, is wat minder geloofwaardig, maar toch zou je haar niet inhuren als babysitter voor je kroost.

Jammer genoeg is ook de plot onwaarschijnlijk. Bij de zoveelste ontdekking dat er weer iemand in het complot zit, is Gene teneinde raad en de kijker minder geïntrigeerd. Zou het niet makkelijker zijn de Gouverneur zelf om te brengen in plaats van een – zeer lastige – buitenstaander het zaakje op te laten knappen? Desondanks is ‘Nick of Time’ een vermakelijke thriller, met behoorlijke acteerprestaties en een aantal nagelbijtende scènes.

Bioscooprelease: 13 juni 1996