Nieuwsgierig aapje: Een heel aapig kerstfeest – Curious George: A Very Monkey Christmas (2009)

Regie: Scott Heming, Cathy Malkasian, Jeff McGrath | 55 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Frank Welker, Jeff Bennett, Rino Romano, Jim Cummings, EG Daily, Grey DeLisle, Debbie Derryberry, Clyde Kusatsu, Lex Lang, Annie Mumolo, Rob Paulsen, James Sie, Susan Silo, BJ Ward, Rolonda Watts

Nieuwsgierig aapje ofwel Curious George is een charmant bedenksel van het Duitse echtpaar Margret en Hans Augusto Rey. De eerste kennismaking was in het boek “”Raffy and the Nine Monkeys”” (jaren dertig vorige eeuw), maar al gauw besloot het Joodse paar, dat inmiddels naar Parijs was verhuisd, dat het nieuwsgierige aapje te leuk was om geen eigen avonturen te beleven. Toen de Reys moesten vluchten uit het door Nazi bezette Parijs, hadden zij weinig bagage, maar hun manuscripten, waaronder die van ‘Nieuwsgierig aapje’ gingen mee op hun tocht via Spanje, Brazilië en uiteindelijk New York, waar zij zich vestigden als kinderboekenschrijvers. Het eerste boek werd in 1941 uitgegeven. Decennia later bewijzen de vrolijke avonturen van het leuke aapje en zijn baasje, de man met de gele hoed, nog steeds hun aantrekkingskracht op jonge kinderen en hun ouders. In 2006 verscheen de eerste animatiefilm, tien jaar nadat Margret Rey overleed (haar echtgenoot stierf al in 1977). ‘Nieuwsgierig aapje’ was een lieve en vermakelijke film, die het goed deed bij critici en publiek. Het was geen grote publiekstrekker, daarvoor is het verhaal te specifiek gericht op jonge kinderen. Toch zag men na het succes van de bioscoopfilm voldoende in een vervolg: ‘Nieuwsgierig aapje’ kreeg in Amerika een tv-serie (eveneens goed ontvangen) en een film die direct op DVD verscheen (‘Curious George: Follow That Monkey!’ 2009). Zoals het tegenwoordig bijna verplicht is, krijgt ‘Nieuwsgierig aapje’ ook een kerstaflevering. ‘Nieuwsgierig aapje: Een heel aapig kerstfeest’ is een kerstspecial uit de betreffende tv-serie.

Zodra het december is, is George vreselijk enthousiast over de naderende kerstdagen. Elke ochtend springt hij om vijf uur op het bed van de Man met de Gele Hoed, om te vragen of het al kerstmis is. De Man met de Gele Hoed heeft er genoeg van en maakt voor George een afstreepkalender, zodat George kan zien hoe lang het nog duurt voor het 25 december is. In eerste instantie lijkt het George nog erg ver weg, maar dan komt hij er achter dat hij samen met de Man met de Gele Hoed nog wel heel veel voorbereidingen moet treffen. Zo moet er een kerstboom opgetuigd worden, er moet een voorstelling met kerstliedjes gegeven worden, en niet te vergeten: er moeten cadeautjes uitgewisseld worden! George mag een verlanglijstje maken en de Man met de Gele Hoed wil hem daarbij helpen. Maar als George al een tekening gemaakt heeft van wat zijn liefste kerstwens is, wil hij het aapje niet beledigen door er eerlijk voor uit te komen dat hij geen idee heeft wat het voorstelt. George heeft het echter ook niet makkelijk: de Man met de Gele Hoed vroeg hem iets leuks te maken, om hem te verrassen, maar George heeft geen idee wat zijn beste vriend leuk vindt! Zo verstrijken de dagen en komt Kerstmis steeds dichterbij. Zullen ze allebei wel op tijd klaar zijn met hun cadeaus?

Het onderhoudende verhaal van ‘Nieuwsgierig aapje: Een heel aapig kerstfeest’ zal ongetwijfeld aanslaan bij jonge kinderen, zeker wanneer zij de eerste film gezien hebben en de figuren kennen (al is voorkennis niet noodzakelijk in dit geval). Wat wel opvalt is dat de setting gewijzigd is: waar de bioscoopfilm zich nog afspeelde in de jaren dat computers en draadloze telefoons nog verre toekomstmuziek waren, speelt het kerstverhaal zich in de huidige tijd af. Dat is wel jammer. Verder is de animatie (“”ouderwetse”” tekenfilmstijl) prima. Niet al te veel detail, maar voor een kerstspecial voldoet het prima. Er zijn slechtere manieren denkbaar om je kindje te vermaken in de spannende dagen voor kerst!