Night at the Museum: Secret of the Tomb (2014)

Regie: Shawn Levy | 98 minuten | avontuur, komedie, familie, fantasie | Acteurs:  Ben Stiller, Robin Williams, Owen Wilson, Steve Coogan, Ricky Gervais, Dan Stevens, Rebel Wilson, Skyler Gisondo, Rami Malek, Patrick Gallagher, Mizuo Peck, Ben Kingsley, Crystal the Monkey, Dick Van Dyke, Mickey Rooney, Bill Cobbs, Andrea Martin, Rachael Harris, Matt Frewer

Egypte, 1938. De kleine C.J. wordt door zijn vader, archeoloog, gesommeerd naar de auto te vertrekken, want er is een zandstorm op komst. Voor hij de schuilplaats bereikt, valt het joch echter in een diep onder de grond verborgen schattenkamer. Het is de rustplaats van de magische gouden tablet, die we kennen uit de eerdere ‘Night at the Museum’ films. Tegen het advies van een oude Egyptenaar in besluit C.J.’s vader toch de inhoud van het graf te verhuizen en zo geeft de spectaculaire start van ‘Night at the Museum: Secret of the Tomb’ al duidelijk aan dat er onheil op komst is.

Zo’n vijfenzeventig jaar later zijn we aanbeland in het heden van Larry Daley (Ben Stiller), nog altijd nachtwaker in het Museum of Natural History in New York. Tijdens een evenement gaat er van alles mis, wat te wijten is aan de ingezette corrosie van het tablet. Om meer over de oorzaak en de oplossing te weten te komen, vertrekt Larry samen met het Egyptische artefact en diens bezitter, farao Ahkmenrah (Rami Malek), naar het British Museum. Daar bevindt zich namelijk Ahkmenrahs vader (Ben Kingsley) en die weet er meer over. Ondertussen heeft Larry ook nog privéproblemen. Zoonlief Nick (Skyler Gisondo) heeft zojuist laten weten in plaats van een opleiding aan een universiteit een tussenjaar vrij te nemen. Boos en teleurgesteld neemt Larry Nick ook mee naar Londen, in de hoop dat hij zijn zoon aan het verstand kan brengen niet dezelfde fouten te maken als hij ooit deed.

Eenmaal in het British Museum blijkt het reisgezelschap groter dan Larry verwacht had. En daarnaast is de magie van het tablet nog groot genoeg om ook in Londen alle uitgestalde figuren tot leven te brengen. Maar de krachten van onze helden Teddy Rosevelt, Attila de Hun, Sacajawea, Jed en Octavius, Dexter het aapje en Ahkmenrah nemen af… Is Larry op tijd om de magie van het tablet te herstellen?

‘Night at the Museum: Secret of the Tomb’ is leuk zo lang het duurt, maar de kans is dat je na een dag of twee al weer vergeten bent waar de film ook al weer over ging. Het verhaal zit op zich goed in elkaar, zeker de toevoeging van Larry’s opvoedkundige problematiek is van waarde, maar het is meer een invuloefening geworden dan dat er een originele insteek is gevonden.

Maar de grapdichtheid is hoog. De vindingrijkheid van de makers in enkele afzonderlijke sketches mag geprezen worden (Iepwop; de M.C. Escher scène!; een cameo van een paar bekende acteurs die een toneelstuk opvoeren als King Arthur en Queen Guinevere). De scènes met Sir Lancelot (Dan Stevens) brengen niet alleen plezier, ook een wat ernstige, melancholische ondertoon aan de film, waardoor de climax op het dak van het British Museum extra spannend en ontroerend is.

Afgezien van een enkele hilarische scène hebben Owen Wilson en Steve Coogan niet zo’n groot aandeel in de film, en ook Robin Williams is nauwelijks van belang voor het verhaal, wat natuurlijk gezien zijn tragische dood wel zonde is. Maar gelukkig wordt dit opgevangen door Rebel Wilson, die als nachtwaker van het British Museum op meerdere manieren een nieuwe invulling weet te geven aan haar saaie, onbevredigende leven. Een vierde deel hoeft niet, want ‘Night at the Museum: Secret of the Tomb’ is al een prima afsluiting van een aardige franchise.

Bioscooprelease: 5 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 9 juni 2015