Night Moves (2013)

Regie: Kelly Reichardt | 112 minuten | drama, thriller | Acteurs: Dakota Fanning, Peter Sarsgard, Jesse Eisenberg, Alia Shawkat, James Le Gros, Katherine Waterston, Lew Temple, Clara Mamet, Logan Miller, Nate Mooney, Matt Malloy, Kai Lennox, Bart McCarthy, Griffin Newman, Barry Del Sherman, Scott Patrick Green, Mikey Kampmann, Matthew Joel Flood

Milieuactivisme kent vele verschijningsvormen. Sommige activisten bevrijden hamsters uit laboratoria, andere stortten zich met rubberbootjes op walvisvaarders. Weer andere gaan twintig jaar in een boomhut zitten om het bos voor de ondergang te behoeden. Slachtoffers leveren zulke eco-acties meestal niet op, afgezien van een enkele geplette hamster. Dat het ook bruter kan, zien we in de film ‘Night Moves’.

In dit Amerikaanse eco-drama plannen drie jonge activisten een aanslag op een dam. Die dam genereert hydro-elektriciteit, een controversiële vorm van energiewinning. In het eerste uur volgen we de voorbereidingen, in het tweede uur zien we wat de aanslag teweegbrengt. Niet op ecologisch gebied, maar op de geestelijke gezondheid van de daders.

Het eerste uur laat zien dat de voorbereiding van een aanslag hard en saai werk is. De aankoop van chemicaliën, de preparatie van een boot, het wachten op het juiste tijdstip. Het kost allemaal meer denkwerk dan adrenaline. Spannend of gevaarlijk is het niet, anders dan wat krantenberichten of spektakelfilms suggereren. Ook de aanslag zelf beleven we ingetogen: een explosie in de verte waar niemand erg opgewonden van raakt.

Het tweede deel toont hoe deze bescheiden aanslag een enorme impact heeft op de daders. Waar dat uiteindelijk toe leidt is vergezocht, maar de psychologische druk waaronder de daders lijden is altijd invoelbaar. Wat de kijker zich intussen afvraagt (en wat regisseuse Kelly Reichardt zichzelf lijkt af te vragen) is of dergelijk activisme nog wel loont in een wereld die al reddeloos verloren is.

Kelly Reichardt maakte eerder naam met prachtige films als ‘Old Joy’ en ‘Wendy and Lucy’, meditatieve drama’s zonder veel verhaal of spanning maar met plenty maatschappijkritiek. In voorganger ‘Meek’s Cutoff’ zaten Reichardts politieke ideeën het verhaal nog wat in de weg, maar met ‘Night Moves’ is de vorm terug.

Naast een boeiend onderwerp biedt dit drama degelijk acteerwerk en een passend unheimische score. En natuurlijk prachtige beelden van landelijk Oregon, zoals we die al kenden van Reichardts vorige films. Het trage maar boeiende en sfeervolle ‘Night Moves’ is daarmee een zoveelste bewijs van Reichardts talent. Geen simplistisch activisme hier, maar prikkelende food for thought. Fair food, dat wel.

Bioscooprelease: 5 juni 2014
DVD-release: 23 september 2014