Night of Something Strange (2016)

Recensie Night of Something Strange CinemagazineRegie: Jonathan Straiton | 94 minuten | komedie, horror | Acteurs: Trey Harrison, Rebecca C. Kasek, Wayne W. Johnson, Michael Merchant, Toni Ann Gambale, Nicola Fiore, John Walsh, Janet Mayson, Tarrence Taylor, Kera O’Bryon, Wes Reid, Billy Garberina, Al Lawler, Kirk LaSalle, David Meadows

Vijf vrienden zijn op weg naar een meer voor een ontspannen vakantie. De lol is er echter al snel af wanneer Carrie tijdens een plaspauze een soa oploopt. Als ze besluiten om halt te houden bij een motel en daar de nacht door te brengen, barst pas echt de hel los. De soa die Carrie onder de leden heeft, verandert namelijk iedereen die geïnfecteerd is in een levende dode. Maar er blijken zich nog meer lugubere zaken af te spelen in het motel.

Omdat zombiefilms vaak de neiging hebben om een vast en veelvuldig beproefd stramien te volgen, blinken ze doorgaans niet uit in verrassing of originaliteit. In ‘Night of Something Strange’ doet regisseur en hoofdschrijver Jonathan Straiton wel zijn best om buiten de lijntjes te kleuren en een aparte twist aan het zombiegenre te geven. Het duurde een tijdje voordat de geplaagde productie uiteindelijk het levenslicht zag. Het script lag al sinds 2009 op de planken, maar het filmpubliek moest tot 2016 wachten op het eindproduct.

Het resultaat van al die jaren labeur is een vermakelijke genrefilm met een tamelijk curieuze insteek. Waar zombies zich normaal verlekkeren aan mensenvlees en hun aandoening verspreiden door mensen te bijten, zijn de ondode creaturen in ‘Night of Something Strange’ wellustige seksmaniakken die mensen besmetten middels een stevige vrijpartij. Dat levert een reeks even hilarische als onzalige scènes op, waarin de afzichtelijke nymfomanen hun vleselijke driften gretig botvieren op een hele schare nietsvermoedende tieners. Hoewel spuitende bloedfonteinen en functioneel naakt niet ontbreken, is ‘Night of Something Strange’, mede ook door een stevige dosis joligheid, geen extreem vuige film die alleen is weggelegd voor door de wol geverfde horroradepten. Ondanks het bescheiden budget hebben de make-upartiesten goed werk geleverd met het schminken van de zombiegriezels.

Hoewel de meligheid soms iets te veel de overhand krijgt, is ‘Night of Something Strange’ in al zijn pretentieloosheid best een aardige horrorkomedie. Het is typisch zo’n film uit de categorie ‘zo fout dat hij bijna goed is’. Het valt dan ook niet uit te sluiten dat deze prent uiteindelijk een bescheiden cultstatus zal krijgen.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 13 december 2018