Night of the Demons (2009)

Regie: Adam Gierasch | 89 minuten | horror | Acteurs: Shannon Elizabeth, Monica Keena, Edward Furlong, Bobbi Sue Luther, Diora Baird, John F. Beach, Michael Copon, Tatyana Kanavka, Michael Arata, Linnea Quigley, Bryce Arata, Addy Rome, Zachary James Bernard, Irina Beskaravaynaya, Jamie Harris, Delilah Donovan, Tiffany Shepis, Hans Longo, Tiffany J. Billiot, Erica Grant, Lance E. Nichols, Eric F. Adams

Oeh! Fouter dan ‘Night of the Demons’ vind je ze niet snel. Zelfs niet in het horrorgenre en dat wil wel wat zeggen. In deze verfilmde puberdroom paraderen gore geesten, rondborstige dames en bloedfonteinen in noodvaart de revue. Dat alles onder begeleiding van gierende metalgitaren. Smakeloos tot en met. De liefhebber van vettige blood and gore zonder substantie zal hier zijn vingers bij aflikken.

Het verhaal is lekker simpel. De populaire Angela Feld (Shannon Elizabeth) geeft een Halloweenfeestje in een verlaten landhuis. Drugsdealer Colin (een opgeblazen Edward Furlong) ziet zijn kans schoon om verdovende middelen te verkopen aan de uitzinnige feestbeesten. Het partijtje eindigt na een politie-inval nogal abrupt. Alleen Colin, Maddie (Monica Keena), Lily (Diora Baird), Suzanne (Bobbi Sue Luther) en twee vrienden weten zich voor de mannen in het blauw te verstoppen. Na een afdaling in de kelder ontdekken de feestgangers een gruwelijk geheim.

Het huis is behekst door bloeddorstige demonen. En laten deze monsters nu net ontwaakt zijn… ‘Night of the Demons’ is een remake van de gelijknamige film uit 1988. Of je die film nu wel of niet gezien hebt, maakt niet uit. De fan van ‘ouderwetsche’ slashers kan niet om deze pulp heen. De film doet niets nieuws, maar bedient de doelgroep uitstekend. Het slachtvee is dom, de dames schaars gekleed, de humor puberaal, de demonen gemeen, de muziek hard en de slachtpartijen lekker ranzig: kortom alle ingrediënten voor een geslaagd bloedbanket zijn aanwezig.

Dit is traditioneel uitgevoerde horror, zonder inhoud en logica. Ideaal om onderuit gezakt op de bank naar te kijken. De special effects zien er prima uit en de make up van de demonen is erg overtuigend gedaan. De gruwelijkheden gaan ook net iets verder dan de standaard Hollywoodhorror. Het geweld wordt extremer en grafischer dan gebruikelijk in dit soort glossy griezelfilms is, getoond. De regisseur houdt zich duidelijk niet in en zo hoort het ook. Qua bloot houdt Adam Gierasch zich ook niet in. Vooral het decolleté van Luther staat op knappen. In feite is dit een vrij zedige film, maar de actrices zijn overduidelijk gecast op hun uiterlijk en niet om hun acteertalent. Zo kun je fellatio op een wijnfles, upskirtfilmpjes en zinloze seksscènes verwachten waarin de dames alle aandacht opeisen.

Absoluut seksistisch, maar de meeste mannelijke acteurs zijn ook weer om hun uiterlijk uitgekozen (om politiek correct te zijn). Het meest schokkende aspect van deze film is Edward Furlong. De acteur is duidelijk aan lager wal geraakt. Hij is flink uitgedijd, oogt vermoeid en heeft duidelijk geen zin in zijn werk. Zijn drugsmisbruik is duidelijk van hem af te lezen. Ondanks zijn foute keuzes heeft hij er wel goed aan gedaan om in deze goed foute film te spelen. Dit is namelijk een echte aanrader voor de fan van pulphorror met een vette knipoog.