Night School (2018)

Recensie Night School CinemagazineRegie: Malcolm D. Lee | 111 minuten | komedie | Acteurs: Kevin Hart, Tiffany Haddish, Rob Riggle, Romany Malco, Taran Killam, Megalyn Echikunwoke, Al Madrigal, Mary Lynn Rajskub, Keith David, Anne Winters, Fat Joe, Ben Schwartz, Yvonne Orji, Bresha Webb, Jeff Rose, Donna Biscoe, Owen Harn

Komedie is een moeilijk genre. Een goede komiek weet wanneer hij wat moet zeggen en op welke manier. Naast timing is mimiek ook van essentieel belang. Kevin Hart is een populaire Afro-Amerikaanse komiek die enorm populair is en daarvan zoveel mogelijk de vruchten plukt. De kleine grappenmaker duikt in tig films op en is niet meer weg te denken uit de bioscoop. Helaas is niet alles wat deze man aanraakt van hoge kwaliteit. Enter ‘Night School’.

In ‘Night School’ krijgt een groep volwassenen hun laatste kans om een middelbare schooldiploma te behalen door lessen te volgen aan een avondschool. Teddy (Kevin Hart) moet zijn diploma halen om zijn toekomst veilig te stellen. Helaas voor hem is zijn docente Carrie (Tiffany Haddish) geen fan van hem en maakt zij zijn leven zuur. Een diploma halen, wordt een lastige klus.

Hart kenmerkt zich door zijn opvliegendheid en hyperactieve gemopper. In thuisland Amerika is dit soort schreeuwerige humor enorm populair. En het moet gezegd worden: de komiek is enorm charismatisch en floreert in scènes waarin hij helemaal los mag gaan. ‘Night School’ heeft een paar van dat soort momenten. De komiek krijgt tegenspel van Haddish. Zij is ook geen onbekende in het komediecircuit. Zo was ze onder meer te zien in ‘Girls Trip’ en ‘Meet The Spartans’. Aan de cast ligt het niet dat deze film zo slap is. Het script is de grootste dooddoener als het om deze productie gaat.

De grapdichtheid van ‘Night School’ is erg laag, waardoor deze film het vooral van de performances van Hart en Haddish moet hebben. Helaas kunnen zijn deze twee deze brakke komedie niet redden. De basis – een volwassene die zijn middelbare schooldiploma moet halen – is flinterdun. Je kijkt in feite naar een langgerekte sketch in plaats van een volwaardige film. De talenten van Hart en Haddish worden onvoldoende benut. Als Hart in het bijzonder beter had opgelet en het script had gelezen, had hij deze slappe hap overgeslagen. Bijlesje lezen nodig, Hart?

Bioscooprelease: 11 oktober 2018
DVD- en blu-ray-release: 17 april 2019