Night Train to Lisbon (2013)

Regie: Bille August | 111 minuten | romantiek, thriller | Acteurs: Jeremy Irons, Mélanie Laurent, Jack Huston, Martina Gedeck, Tom Courtenay, August Diehl, Bruno Ganz, Lena Olin, Burghart Klaußner, Nicolau Breyner, Charlotte Rampling, Helena Afonso, Beatriz Batarda, Sarah Bühlmann, Raquel Cipriano, Jean-Pierre Cornu, Maria D’Aires, Marco D’Almeida, Dominique Devenport, Marçal Godinho

Het was een doodgewone, regenachtige morgen in de Zwitserse hoofdstad Bern. Raimund (Jeremy Irons) had dan ook niet kunnen vermoeden dat het deze ochtend in zijn ietwat saaie, uitgebluste leven als leraar Latijn op een middelbare school was, die zijn leven voorgoed zou veranderen. Op weg naar zijn werk ziet hij hoe een jonge vrouw op het punt staat zichzelf van een brug te storten om een einde aan haar leven te maken. Nadat hij haar hiervoor behoed heeft, laat de vrouw in paniek haar jas achter met daarin een boek van ene Amadeu Inàcio de Almeida Prado. Het duurt niet lang voordat Raimund gefascineerd raakt door de filosofische gedachtes die hij in het boek tegenkomt. Het is alsof de schrijver de gedachtes van Raimund verwoordt zoals hij dat zelf nooit kon. Wanneer hij in datzelfde boek een ticket voor de trein naar Lissabon tegenkomt doet Raimund iets wat hij nog niet vaak heeft gedaan: hij volgt zijn instinct. Raimund springt in de trein naar Lissabon in de hoop deze Amadeu Inàcio de Almeida Prado te ontmoeten.

Bij aankomst komt Raimund er al snel achter dat zijn nieuwe idool al dertig jaar geleden overleden is. Enige research leert hem dat deze Amadeu (Jack Huston) een cruciale rol speelde in het verzet tegen het dictatoriale regime van Antonio de Oliveira Salazar die Portugal decennialang regeerde. ‘Night Train to Lisbon’, naar het boek van Pascal Mercier, voert je dan ook aan de hand van het boek van Amadeu terug in de tijd naar het oude Portugal, waar we al snel in een plot vol met liefde, intriges en verraders terechtkomen. Hoofdrolspelers zijn eerder genoemde Amadeus, zijn boezemvriend Jorge (August Diehl) en de jonge Estefânia (Mélanie Laurent), die de sleutelfiguren van het verzet vormen.

‘Night Train to Lisbon’ switcht dan ook continue tussen het verleden en het heden, waarin Raimund met de nog in leven zijnde mensen die Amadeu gekend hebben de puzzel probeert compleet te krijgen. Meest interessante personage is Joao (Tom Courtenay), een oude getraumatiseerde man die tijdens het verzet nauw met Amadeu samenwerkte. Hoe boeiend dit echter ook mag klinken en vooral hoe interessant het in potentie ook had kunnen zijn; het uiteindelijke verhaal heeft helaas minder om het lijf dan het in eerste instantie doet vermoeden. Het valt te veel terug op de bekende recepten als vriendschappen en liefdes die opbloeien dan wel dreigen te breken. Ook geeft het de karakters onvoldoende diepgang mee.

Voor regisseur Bille August is het niet de eerste keer dat hij voor de opname van een film de stad Lissabon als decor gebruikt. Twintig jaar geleden filmde hij ‘The House of the Spirits’ ook al in deze fraaie Zuid-Europese stad. Lissabon dient met zijn authentieke, historische uitstraling als een perfecte setting voor ‘Night Train to Lisbon’.

Dat ‘Night Train to Lisbon’ in het Engels gesproken is doet echter enorme afbreuk aan het authentieke karakter van de film. Om alle Portugezen en Zwitsers continue Engels te horen praten, zeker de Portugezen uit de jaren zeventig onderling, doet de geloofwaardigheid zeker geen goed. Het was zonder twijfel een roerige en enerverende periode waarin deze film zich afspeelt, maar door enkele missers slaagt ‘Night Train to Lisbon’ er maar gedeeltelijk in om dit ook in een enerverende film te vertalen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 18 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 5 december 2013