Nightmares and Dreamscapes: From the Stories of Stephen King (2006)

Regie: Rob Bowman, Mark Haber, Brian Henson, Sergio Mimica-Gezzan, Mike Robe, Mikael Salomon | 378 minuten | drama, fantasie, science fiction, horror, thriller | Acteurs: William Hurt, William H. Macy, Eion Bailey, Ron Livingston, Claire Forlani, Jeremy Sisto, Henry Thomas, Kim Delaney, Steven Weber, Jacqueline McKenzie, Samantha Mathis, Tom Berenger, Marsha Mason, Andy Anderson, Bill Barretta, Jude Beaumont, Portia Bradley, Mitchell Butel, Richard Cawthorne, Michelle Cele, Jennifer Congram, Tyler Coppin, Paul Gleeson, Sara Gleeson, Christopher Kirby, William McNamara, Joe Sagal, Mia Sara, Greta Scacchi, Kristian Schmid

‘Nightmares and Dreamscapes’ bestaat uit acht losse, op zichzelf staande verhalen van Stephen King, één van de meest verfilmde schrijvers die er bestaan. De verhalen beslaan sterk uiteenlopende thema’s waardoor de acht korte films zowel inhoudelijk als qua vorm sterk van elkaar afwijken.

1.Battleground

Jason Renshaw is een doorgewinterde en uiterst koelbloedige huurmoordenaar die een aardige boterham verdient met zijn werk. De moord op een belangrijke speelgoedmagnaat lijkt voor hem dan ook niet veel meer te zijn dan een routineklus. Dit verandert echter als hij na de klus een pakketje toegestuurd krijgt met daarin een stel speelgoedsoldaten en legervoertuigen. ‘Battleground’ is een zeer origineel verhaal en is ook goed vertaald naar het televisiescherm. William Hurt is overtuigend als extreem zwijgzame huurmoordenaar en visueel zien de tot leven gekomen speelgoedsoldaten er aardig uit. Ondanks dat de kijker al vrij snel weet hoe de vork in de steel zit, blijft de film boeien. De uitkomst van het gevecht blijft onduidelijk waardoor de aandacht van de kijker vastgehouden wordt. Het slot is verrassend en doet de rest van deze productie alle eer aan. Zonder meer een van de beste verhalen van deze verzameling.

2. Crouch End

Lonnie Freeman heeft samen met zijn vrouw een belangrijke zakelijke afspraak in de Londense wijk Crouch End. Ze besluiten om het advies van een taxichauffeur, die verklaart dat het niet pluis is in deze wijk, in de wind te slaan. Eenmaal aangekomen in Crouch End gebeuren er al snel vreemde dingen en lijkt het paar zich in een schemerwereld tussen de echte wereld en een andere dimensie te bevinden. ‘Crouch End’ is zeker een verhaal met potentie, maar de makers slagen er maar ten dele in om dit te benutten. De eerste 25 minuten van deze film zijn best spannend. Mysterieuze boodschappen op voorbijschietende gebouwen en vreemde gedaantes creëren een spookachtig sfeertje en prikkelen de nieuwsgierigheid van de kijker. Het vervolg is echter minder en qua logica en geloofwaardigheid vliegt de film naar het einde toe soms lelijk uit de bocht. De matige effecten dragen hier nog eens aan bij en zorgen ervoor dat deze episode niet aan de verwachtingen voldoet die je op grond van Kings verhaal en de eerste 25 minuten koestert.

3. Umney’s Last Case

Clyde Umney is een redelijk succesvolle detective in het Los Angeles van de jaren dertig. Op een dag lijkt echter alles in zijn leven veranderd te zijn. Het blinde krantenverkopertje op de hoek is ineens rijk doordat zijn moeder de lotto heeft gewonnen en zijn favoriete koffiebar is ineens gesloten. In zijn kantoor treft hij een geheimzinnige man aan die beweert dat de wereld waarin Clyde leeft fictief en door hem geschapen is. ‘Umney’s Last Case’ lijkt een ode te zijn aan de klassieke film noir. De traditionele whiskydrinkende, cynische en schietgrage detective, de femme fatale, de duistere belichting en de prominente aanwezigheid van rokerige achterkamertjes, het zijn allemaal elementen die ook in deze film terugkomen. Maar King zou King niet zijn als hij aan een verhaal met een dergelijk traditioneel karakter niet een originele bovennatuurlijke draai weet te geven. De film sleept zich af en toe wel wat traag voort, maar het acteerwerk van William H. Macy en de originaliteit van het verhaal maken veel goed.

4. The End of the Whole Mess

In deze film krijgen we van Howard Fornoy het opmerkelijke levensverhaal te horen van diens broer Robert. Al op jonge leeftijd is duidelijk dat Robert een genie is met een bovengemiddeld hoog IQ. Desondanks slaagt hij er niet in om een studie of baan te vinden die hem de mogelijkheid biedt om permanent zijn ei kwijt te kunnen. Bovendien wordt Robert steeds meer gekweld door alle ellende en wreedheid op de wereld. Daarom besluit hij op zoek te gaan naar een remedie voor dit probleem die eindelijk moet leiden tot wereldvrede en een verbetering van de menselijke natuur. Robert slaagt er daadwerkelijk in om een middel te ontwikkelen dat agressie bij mensen wegneemt, maar het product blijkt nare en onvoorziene bijwerkingen te hebben. Geen spookachtige verschijningen of andere bovennatuurlijke zaken in deze aflevering, maar eerder een verhaal dat in de lijn ligt van bijvoorbeeld ‘Stand by Me’ en het vooral moet hebben van thema’s als verloren onschuld, jeugdherinneringen en de menselijke natuur. De film verloopt wellicht in een wat traag tempo, maar de dialogen zijn behoorlijk en het verhaal is goed uitgewerkt en bevat bovendien aardig wat diepgang.

5. The Road Virus Heads North

De schrijver Richard Kinnell stuit op zijn doorreis op een tweedehands schilderij dat een vreemde aantrekkingskracht op hem uitoefent. Het is gemaakt door een gekweld kunstenaar die uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd. Richard besluit het schilderij te kopen, maar al snel ontdekt hij dat het beeld op het doek lijkt veranderen en dat het griezelige personage dat zo’n prominente plaats op het schilderij inneemt hem lijkt te achtervolgen. ‘The Road Virus Heads North’ is het griezeligste verhaal uit deze reeks. Een naargeestig sfeertje, de kundige spanningsopbouw en het nodige bloedvergieten zorgen ervoor dat deze film de liefhebbers van wat lichtere horror of een goede thriller wel aan zal spreken.

6. The Fifth Quarter

Willie Evans heeft net een gevangenisstraf achter de rug en is vastberaden om voortaan op het rechte pad te blijven. Zijn voormalige celgenoot Barney is hier echter niet in geslaagd en is betrokken geraakt bij een bankroof. Hij wordt echter bedrogen door zijn partners en komt op sterven na dood naar Willie toe. Willie komt voor een dilemma te staan: moet hij zijn vriend wreken en en passant zijn deel van de winst opstrijken om zo in de toekomst een comfortabel en zorgeloos leven te kunnen leiden, of moet hij zich afzijdig houden om zo de belofte aan zijn vrouw na te komen? ‘The Fifth Quarter’ is een van de mindere verhalen uit deze collectie. De film ontstijgt nergens het niveau van een standaard misdaadthriller en kan op zijn best middelmatig worden genoemd. Het acteerwerk is wel behoorlijk, maar de personages hebben niet al te veel diepgang en zijn (op Willie na) grotendeels onderling inwisselbaar. Verrassende wendingen en memorabele scènes ontbreken eveneens. Al met al dus niet echt een gedenkwaardige productie.

7. Autopsy Room Four

‘Autopsy Room Four’ is een film die inspeelt op onze oerangsten zonder allerlei bovennatuurlijke elementen of gruwelijkheden van stal te halen. De film volgt een man die op de golfbaan wordt gebeten door een gifslang en vervolgens in het ziekenhuis terechtkomt. Hij heeft echter een groot probleem: de dokters denken dat hij dood is en hij bevindt zich dan ook op de autopsietafel in plaats van in een ziekenhuisbed. Hij kan zijn lichaam niet bewegen, maar is wel nog bij zijn volle verstand. Hij kan dus niet anders doen dan lijdzaam toezien hoe de dokters om hen heen de apparatuur klaarmaken om hem open te kunnen snijden. ‘Autopsy Room Four’ is een redelijke, maar niet geheel geslaagde poging om een gruwelijke gebeurtenis als een mogelijke levende ontleding tastbaar te maken. De film is helaas minder dreigend dan het originele verhaal, wat vooral te wijten is aan de cynische en grappige opmerkingen die de hoofdpersoon constant tegen zichzelf maakt. Ook de paar scènes met de potsierlijk aandoende computergeanimeerde slang zijn niet geheel bevorderlijk voor de film. Niet slecht, maar door voor een meer duistere toonzetting te kiezen hadden de makers een nog betere prent kunnen maken.

8. You Know They Got a Hell of a Band

Na het nemen van een verkeerde afslag komen Clark en Mary Rivingham terecht in een geheimzinnig dorpje dat op geen enkele landkaart genoemd staat en de naam Rock and Roll Heaven draagt. Al snel komen ze tot de conclusie dat veel inwoners wel erg veel lijken op de oude en overleden sterren die aan de wieg stonden van de Rock and Roll. Dit verhaal lijkt een hommage van Stephen King aan de rockhelden van vroeger zoals Elvis Presley, Buddy Holly en Jimi Hendrix te zijn. Zoals zo vaak weet King dit te verpakken in een verhaal met een bovennatuurlijke twist dat bovendien ook nog eens veel nostalgie uitstraalt. Op sommige punten – zoals bijvoorbeeld het concert of de vraag of het dorp de hemel of de hel representeert – blijft de film echter nogal vaag. Zeker geen slechte episode, maar ook weer niet heel bijzonder.

Gezien het karakter van deze dvd-box en de thematische verschillen tussen de verschillende verhalen, is niet elke aflevering even geslaagd. Over het algemeen is ‘Nightmares and Dreamscapes’ echter een onderhoudende serie die meer recht doet aan het werk van King dan veel van zijn eerder verfilmde verhalen.

Frank Heinen