nijntje de film (2013)

Regie: Hans Perk | 71 minuten | animatie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Eva Poppink, Hanna Verboom, Isa Hoes, Marc-Marie Huijbregts, Huub van der Lubbe, Barry Atsma

Wat zijn nou typische producten waar wij als Nederlanders trots op mogen zijn? Tulpenbollen en Delfts Blauw? Drop en hagelslag? Aan dat rijtje mag gerust nog iets toegevoegd worden: nijntje! De boeken over het bekende figuurtje van Dick Bruna zijn al in meer dan vijftig talen verschenen. Naast de boeken zijn er talloze artikelen als knuffels, kleding en zelfs schemerlampen op de markt (je zult het maar verzamelen!) en het lieve konijntje mag dan ook met recht een succesvol exportproduct worden genoemd. nijntje pluis speelde al drie keer in het theater, in de musicals van Ivo de Wijs en Joop Stokkermans. In 2013 ging de allereerste nijntje-film in première, een film die zelfs de allerkleinsten zonder angst of verveling kunnen bekijken. Het scenario is van de Amerikaanse James Still en voor de regie tekende Hans Perk (o.a. bekend als animator van ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’). Dat er voor stop-motion gekozen is werkt absoluut in het voordeel van de film.

nijntje pluis gaat samen met haar vriendjes nina, knorretje en snuffie én vader en moeder pluis natuurlijk, naar de dierentuin. Vader en moeder hebben een verrassing voor de kleintjes in petto: ze gaan een speurtocht doen! Ze moeten vijf raadsels oplossen en aan het eind zullen ze een schat vinden. Het drietal gaat snel van start: ze moeten een dier vinden dat geel is. Daarna zoeken ze een dier met strepen, een dier dat heel snel is en een dier dat iets te maken heeft met het getal vier. Saai is dat geenszins, want tussendoor gebeurt er nog van alles. Zo kan knorretje haar vriendinnetjes niet bijhouden, blijkt nina hoogtevrees te hebben en raakt snuffie zoek, terwijl ze de directeur van de dierentuin juist hadden beloofd goed op het hondje te letten.

‘nijntje de film’ is de perfecte peuterfilm. De vrolijke, primaire kleuren uit de boekjes van Dick Bruna komen in deze lieve animatiefilm goed tot hun recht. De educatieve elementen (kleuren, tellen, patronen herkennen) in combinatie met basisemoties als blijdschap, verbazing en angst vormen een doeltreffend geheel. De interactieve fragmenten maken het nog leuker, bij ‘nijntje de film’ is het namelijk geoorloofd om door de film heen te praten, of liever nog te roepen. “Zien jullie waar snuffie is?” De steeds terugkerende liedjes slaan bij de kinderen zeker aan en de stemmencast in ‘nijntje de film’ is solide. Fijn dat Eva Poppink (die ook nijntje pluis speelt in de musicals) ook hier te horen is. ‘nijntje de film’ deed het erg goed in de bioscoop (binnen een maand na de release kreeg de film een Gouden Film). Heb je een zoon of dochter in de doelgroep, dan mag de DVD van ‘nijntje de film’ eigenlijk niet in je collectie ontbreken. Gegarandeerd succes.

Bioscooprelease: 30 januari 2013
VOD-release: 26 juni 2013
DVD-release: 26 juni 2013