Niko 2 – Niko 2 – Lentäjäveljekset (2012)

Regie: Kari Juusonen, Jørgen Lerdam | 76 minuten | animatie, avontuur, familie, komedie | Nederlandse stemmencast: Timo Verbeek, Nathan van der Horst, Warre Borgmans, Barry Atsma, Chava voor in ‘t Holt, Bram van der Vlugt, Finn Poncin, Eline de Munck, Peggy de Landtsheer, Stephan Holwerda, Louis van Beek, Joey Schalker, Lucas Dietens, Hymke de Vries, Ivan Pecnik, Oscar Siegelaar, Joey Schalker, Louis van Beek, Marcel Jonker, Daan van Rijssel, Joost Claes, Kees van Lier, Kira van Horsen, Chris Corens, Jan Nonhof, Alexander de Bruijn

Bij filmfestivals is het bijna vaste prik: de beste film in de ogen van de bezoekers is vaak een hele andere dan de favoriet van de vakjury. In 2008 draaide het Finse ‘Niko en de vliegende brigade’ tijdens Cinekid. En zowaar bleken de neuzen van het publiek en de professionals dezelfde richting op te wijzen: unaniem werd gekozen voor de spannende animatiefilm over Niko, een rendier dat graag wil leren vliegen. Zijn ouders wonen niet bij elkaar en Niko kent zijn vader niet goed. Wél weet hij dat hij het gaafste beroep heeft dat er is: zijn vader is een van de rendieren van de Kerstman. Niko hoopt dat wanneer hij kan vliegen, hij ook bij de vliegende brigade zal worden toegelaten, en zo meer tijd met zijn vader door kan brengen. Vier jaar na het seizoenssucces van ‘Niko en de vliegende brigade’ is het tijd voor de sequel, eenvoudigweg ‘Niko 2’ getiteld.

Niko heeft nog steeds moeite met het feit dat zijn vader zo veel afwezig is. Hij grijpt elke kans aan om bij hem te zijn, tot ergernis van zijn moeder Oona, die vindt dat Prancer helemaal niet zo’n verantwoordelijke ouder is. Daarnaast heeft zij wel wat anders aan haar hoofd: ze is verliefd geworden op de weduwnaar Lenni. Diens zoontje Jonni vindt het maar wat interessant om zo’n grote, vliegende, broer als Niko te hebben en kijkt erg tegen hem op. Maar Niko vindt het maar niets. Hij heeft geen zin om zijn moeder te delen met een ander en ook ziet hij het niet zitten om op Jonni te passen. En het ergste is natuurlijk dat wanneer zijn moeder met Lenni gaat samenwonen, hij zijn ouders nooit meer bij elkaar krijgt! Het mag dan ook geen verrassing heten dat het bij het eerste spelletje dat Niko noodgedwongen met Jonni speelt, fout gaat. En goed fout ook, want Jonni wordt ontvoerd door een stel gevaarlijk uitziende adelaars, die hem aanzien voor Niko. Zij doen dat in opdracht van iemand die nog een appeltje te schillen heeft met het vliegende rendierjong. Niko. Niko wordt al snel geplaagd door schuldgevoelens en gaat met hulp van een oud, bijna blind rendier, die al jaren als kluizenaar leeft, op zoek naar Jonni.

Scoorde ‘Niko en de vliegende brigade’ al heel behoorlijk op het visuele vlak, ‘Niko 2’ doet daar nog een schepje bovenop. Het kleurgebruik is erg mooi, van prachtige pasteltinten (let vooral op de prachtige luchten) tot de vele tinten wit in het sneeuwlandschap. De film is rijk aan details en doet daarmee nauwelijks onder voor films als ‘Ice Age’ (waar ‘Niko 2’ sowieso al een beetje aan doet denken, natuurlijk voornamelijk vanwege het landschap). De dieren hebben herkenbare menselijke karaktertrekjes en hun grote ogen lijken soms wel het publiek aan te kijken. Er is duidelijk met veel liefde en passie aan de film gewerkt en dat betaalt zich uit.

Op het verhaal valt jammer genoeg wel wat af te dingen. Wat wel goed is gedaan is het feit dat dit nu eens een animatiefilm is die samengestelde gezinnen voor het voetlicht brengt. Maar het centrale conflict is niet heel bijzonder – er is bijvoorbeeld wel veel gelijkenis met Zack Snyders ‘Legend of the Guardians’, een film die op zichzelf ook al geen originaliteitsprijs won. Iets meer diepgang had geen kwaad gekund en ook wat meer grappen waren welkom geweest. Deze komen nu voornamelijk voor rekening van de oude Tobias en de rendierbrigade, en de schermtijd van deze personages is niet heel groot. Dat neemt niet weg dat jonge kinderen (voor kinderen onder de zes echt te spannend, de roofvogels en Niko’s vijand kunnen behoorlijk bedreigend overkomen) zich zeker zullen vermaken met dit spannende avontuur. De hun begeleidende volwassenen kunnen het zonder meer ook slechter treffen. ‘Niko 2’ is heel goed te zien zonder vooraf het eerste deel gezien te hebben. Maar dan doe je jezelf en je kind wel tekort.

Bioscooprelease: 6 december 2012
DVD-release: 19 november 2013