Nimmer (2017)

Recensie Nimmer CinemagazineRegie: Lieven Vanhove | 16 minuten | korte film, drama | Acteurs: Geert Van Dyck, Sarah Eisa

In een surreëel en mysterieus landschap wonen een man en een vrouw, gescheiden van elkaar door een gevaarlijk uitziende zee. Hij bevindt zich in een bouwval van een huis, zij in een vuurtoren, op een rots, die zijn beste tijd gehad heeft. Het plafond van het huisje van de man hangt vol met vogelkooitjes, en die vult hij met de vogeltjes die zij op een of andere manier uit haar borst tovert en naar hem toe stuurt. Het is de enige vorm van communicatie tussen het stel, maar dat er veel meer speelt dan zo aan de oppervlakte te zien is, is in ‘Nimmer’, een fascinerende kortfilm van Lieven Vanhove, wel duidelijk.

‘Nimmer’ is in adembenemend zwart-wit geschoten door Mark van Acker die gek genoeg vooral furore heeft gemaakt met een hele rits aan Studio 100 producties (K3, Kabouter Plop, dat soort films). Dit is ongetwijfeld zijn meest artistieke en visueel aantrekkelijke werk. De acteurs zijn echt, de rest bestaat uit CGI. Het is een wonderlijke wereld, die echter wel overtuigt en intrigeert.

Debuterend regisseur en scenarioschrijver Lieven Vanhove werkte maar liefst zes jaar aan deze film. ‘Nimmer’ staat bol van de symboliek en je kunt er van alles in zien. Een ontwricht huwelijk? Of is zij misschien ziek (borstkanker?) en wil hij haar koste wat kost redden? Erg knap gemaakt. Het is te hopen dat Vanhove’s volgende film, als die er komt, niet zes jaar op zich laat wachten.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)