Nina’s Heavenly Delights (2006)

Regie: Pratibha Parmar | 90 minuten | drama, komedie | Acteurs: Shelley Conn, Laura Fraser, Ronny Jhutti, Art Malik, Raji James, Veena Sood, Raad Rawi, Atta Yaqub, Zoe Henretty

Films over eten, films over vrouwenliefde, films over personages met een dubbele nationaliteit, of films over een combinatie van deze thema’s: het is in feite allemaal al eens gedaan. Het belangrijkste thema van deze film, de dubbele nationaliteit van de personages, en dan in het bijzonder de Brits-Aziatische nationaliteit, hebben we inmiddels al in de nodige, vaak succesvolle, films voorbij zien komen. Dit thema gaat vaak samen met één of meer problemen waar de jongere generatie mee worstelt, uit angst om verstoten te worden uit de traditionele gemeenschap. Zo zien we wel vaker (bijvoorbeeld in ‘East is East’ of ‘My Beautiful Laundrette’) de problematiek van liefde tussen ‘autochtoon’ en ‘allochtoon’, al helemaal wanneer er sprake is van liefde tussen twee personen van hetzelfde geslacht. Ook kinderen uit traditionele gezinnen die er een voor de familie moeilijk te accepteren hobby op na houden, zagen we al in ‘Bend It like Beckham’ en, buiten de Brits-Aziatische cinema, in ‘Billy Elliot’. En nu dus ook hier weer, in de vorm van het jongere zusje van Nina, die haar Schotse danspakje noodgedwongen onder haar bed moet verstoppen.

De eerder genoemde voorbeelden zijn stuk voor stuk vermakelijke films, met meer of minder diepgang; allemaal films met een voor dat moment originele invalshoek, die goed bij de tijdsgeest paste en werkelijk iets toe kon voegen aan het gerelateerde discours. Dat is ook meteen wat er mist aan ‘Nina’s Heavenly Delights’. De film brengt niets nieuws onder de zon, noch over de beeldvorming van Schotland (dat hier voornamelijk bestaat uit dikke goedlachse vrouwen, bier en regen), noch over de beeldvorming van de Indiase gemeenschap (uithuwelijking, traditionele waarden, vrolijke muziek en lekker eten voeren de boventoon). Dit kan nog best aardig en vermakelijk zijn, maar ook in delen gewoon saai. Naast de voorspelbare thematiek is ook de opbouw van de film precies volgens het boekje. De ontwikkelingen volgen een geijkt melodramatisch pad, waarin de plot steeds al ver vooruit is aan te zien komen. Ongeveer een kwartier voor het einde komen alle geheimen één voor één aan het licht, behalve het grootste geheim: namelijk dat van de opbloeiende liefde tussen Nina en Lisa. Hun probleem uit zich in een nog laatste crisismoment, dat op nogal infantiele wijze wordt opgelost, met wijlen Nina’s vader die nog even net op tijd in de pannen heerlijk Indiaas eten roert, en moeder die al haar oude principes plotsklaps overboord gooit, in het teken van de ‘echte liefde’.

Natuurlijk loopt alles goed af in dit weinig uitdagende moderne sprookje, waarvan eigenlijk alleen de recepten de moeite waard zijn.

Ruby Sanders