Nine Dog Christmas (2001)

Regie: Michael Hack | 56 minuten | animatie | Originele stemmencast: James Earl Jones, Scott Hamilton, Christy Lynn

De Amerikaanse animatiefilm ‘Nine Dog Christmas’ gaat over een negental honden dat de grieperige rendieren van de kerstman moet vervangen. Qua soort variëren ze van een Mexicaanse keffer tot een Schotse brompot. De honden zijn afkomstig van een rondreizende Fransman, een crimineel die er geen been in ziet het hele stel te vergokken tijdens een potje darten. Dan hebben de honden toch liever de kerstman als baas, al lijkt zijn werkplaats hier akelig veel op een sweatshop voor gestrafte elfjes.

‘Nine Dog Christmas’ is een kerstfilm die je in alle opzichten matig mag noemen. Humor en verhaal ontstijgen nooit de middelmaat en de steriele animatie zorgt er voor dat de personages nooit tot leven komen. Daarbij is het jammer dat de booswicht weer eens een Fransman moet zijn en dat het hulpje van de Kerstman oogt als een bejaarde kleuter. Van de muziek word je al helemaal niet gelukkig: karakterloze popdeuntjes overgoten met een dikke laag stroop.

Maar het grootste probleem van deze film is het gebrek aan echte kerstsfeer. Hoewel het aan één stuk door sneeuwt in ‘Nine Dog Christmas’ mis je de vrolijke lichtjes, de dampende warme drank, de kerstboom, de kaarsjes en de open haard. Waar deze elementen dan heel af en toe opduiken krijgen ze door de kille animatie eerder iets afstotends. De hippe straattaal die nu en dan opduikt (‘Yo Santa, trouble with the sleigh?’), werkt ook al niet echt mee en dat geldt nog sterker voor de vele uitingen van verbaal of fysiek geweld. Misschien wel realistisch, maar daar heb je die andere 364 dagen in het jaar nou net voor.

‘Nine Dog Christmas’ kan niet echt veel tegenover deze minpunten stellen. Een aardige stemmencast met het vertrouwde brombeergeluid van James Earl Jones en de aanstekelijke meisjesgiechel van Christy Lynn. Tussen alle flauwe grappen door is er soms nog een aardige te vinden en het einde van de film is echt heel lief. Door dat alles belandt deze film ergens onderaan het stapeltje voor de komende kerst. Niet hemeltergend slecht, maar ook verre van goed.