Nine Miles Down (2009)

Regie: Anthony Waller | 86 minuten | thriller | Acteurs: Adrian Paul, Amanda Douge, Anthony Waller, Caroline Couret-Delegue, Bruno Andreis, Pierre Cognet, Thierry Goron, Adel Kallel, Attila Szûcs, Nicholas Waller, Kate Nauta, David Story, Andrew Rybak, Arcadiy Golubovich, Yousef Amin, Meredith Ostrom, Madelaine Dixon, Brandon Dailman, Jutta Kleinschmidt, Adrian Lukis, Hafiene Ahmad, David Collard, Clelie Saint-Val, Wajden Turki

Sommige films bulken van de potentie. Helaas werkt een beperkt budget en een slecht uitgewerkt script niet mee. ‘Nine Miles Down’ is zo’n film die met betere acteurs en een beter verhaal een klassieker had kunnen zijn, maar nu jammerlijk faalt. Onderhoudend, maar wisselvallig: het is de perfecte beschrijving voor deze film.

De film begint met de introductie van Jack (Paul), een beveiligingsmedewerker die een afgelegen gebouw in de Sahara moet onderzoeken. Een team wetenschappers is ineens verdwenen en de beveiliger moet de boel onderzoeken. Het blijkt dat het onderzoekscentrum verlaten is. Dan doemt er ineens de mysterieuze JC (Nauta) op. De blonde dame zegt een van de onderzoekers te zijn en is er wel erg op gebrand om zo snel mogelijk te vertrekken. Maar waarom? En waarom doet ze zo geheimzinnig?

‘Nine Miles Down’ is een occulte thriller met horrortrekjes. Ondanks het bescheiden budget zien de griezelpassages er tof uit. Er wordt inventief met de special effects omgegaan die soms echt eng zijn. Vooral de spanningsopbouw in het eerste half uur zit goed in elkaar. Als de eenzame Jack het in verval geraakte onderzoekscentrum betreedt en ineens nogal vreemde (en verontrustende) geluiden hoort, zit je op het puntje van je stoel. Ook de eerste minuten waarin de geheimzinnige JC opduikt, zijn intrigerend. Helaas zakt de film daarna een paar keer in.

JC, vertolkt door Nauta, is namelijk een behoorlijk irritant personage. De actrice speelt behoorlijk wisselvallig. Het ene moment zit ze goed in haar rol, terwijl ze een scène erna in soapmaniertjes vervalt (denk dan aan overdreven lichaamsbeweging en articulatie). Paul speelt verrassend sterk. Jacks transformatie van sterke man naar gebroken mens, wordt inleefbaar vertolkt. Bij vlagen doet de acteur aan een jonge versie van Sean Connery denken.

De grootste zwakte van ‘Nine Miles Down’ is dat de film te lang duurt. Sommige scènes slepen zich voort en het acteerwerk is niet sterk genoeg om die inkakmomentjes op te vangen. Wat ook niet helpt, is dat de ontknoping nogal lang wordt uitgerekt. Op een gegeven moment is het klaar zou je denken. Toch niet. Achter de langgerekte scènes en het wisselvallige spel schuilt een aardige film die ondanks enkele tekortkomingen toch weet te amuseren. Best tof, maar niet meer dan dat. Jammer, want hier had meer ingezeten.