No Good Deed (2014)

Regie: Sam Miller | 84 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Idris Elba, Taraji P. Henson, Leslie Bibb, Kate del Castillo, Henry Simmons, Mirage Moonschein, Kenny Alfonso, Dan Caudill, Tatom Pender, Kelly O’Neal, Mark Rhino Smith, Bobbie Elzey, Leon Lamar, Frank Brennan, Wilbur Fitzgerald, Dolan Wilson, Brianna Slate, Stacey Turner

Een film ‘No Good Deed’ noemen is niet zo best. Zo’n anonieme titel wekt nu niet direct je nieuwsgierigheid op.  Misschien was dat ook wel de bedoeling, want zo worden de verwachtingen laag gehouden. De inspiratieloze titel dekt de lading van deze film. ‘No Good Deed’ is namelijk geen hoogvlieger. Sam Miller heeft met weinig bevlogenheid aan dit werkstuk geknutseld…

In ‘No Good Deed’ draait het om Terri (Taraji P. Henson). Deze huisvrouw loopt tegen een burn out aan en staat praktisch alleen voor de opvoeding van haar kinderen. Manlief is namelijk erg vaak de hort op voor zijn werk. Als op een regenachtige avond de enigmatische Colin (Idris Elba) op de stoep staat, verandert haar leven. Deze vreemdeling vraagt of hij even van haar telefoon gebruik mag maken, omdat hij autopech heeft. Gaandeweg ontdekt Terri dat Colin heel andere motieven heeft.

Na een aardig begin waarin flink in sfeer wordt geïnvesteerd, zakt de film halverwege als een pudding in elkaar. Het begrip ‘spanningsboog’ is niet iets dat Miller in de vingers heeft. De dreiging van naderend onheil verdwijnt op den duur, omdat het je weinig kan schelen. De personages zijn niet boeiend en het verhaalverloop hangt van clichés en toevalligheden aan elkaar.

Het acteerwerk is niet slecht, maar ook niet noemenswaardig. Elba is niet onaardig als schurk, maar je ziet hem acteren. Dit is een broodklus. Het is altijd leuk om naar hem te kijken, maar er wordt te weinig met zijn talent gedaan. De enige positieve uitzondering is Henson. De actrice zet een geloofwaardige jonge moeder neer die op haar laatste benen loopt. Je kijkt naar een echt mens en geen Hollywood-moeder. Leslie Bibb mag voor de tigste keer opdraven als mannenverslindster. Hoewel ze die rol kan dromen, zet ze een vervelend typetje neer. Het is duidelijk dat de blonde actrice vooral vanwege haar (graatmagere) uiterlijk is gecast. Gelukkig is haar rol erg klein.

Het geforceerde einde maakt het af: ‘No Good Deed’ is inspiratieloos en bedoeld voor een roemloos leven in de onderste regionen van de videotheek.

‘No Good Deed’ verschijnt woensdag 11 maart 2015 op DVD en blu-ray.