Nobody Has to Know (2021)

Recensie Nobody Has to Know CinemagazineRegie: Bouli Lanners, Tim Mielants | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Michelle Fairley, Bouli Lanners, Andrew Still, Julian Glover, Cal MacAninch, Ainsley Jordan, Clovis Cornillac, Anne Kidd, Donald Douglas, Therese Bradley, Paul Amed

Het verhaal van ‘Nobody Has to Know’ begint kort nadat Phil (Bouli Lanners) een beroerte heeft gehad. Phil is woonachtig in een sober huisje op het platteland van Schotland, waar hij een geïsoleerd en simpel bestaan leidt. Na zijn beroerte weet Phil niet meer wie hij is. Millie (Michelle Fairley), de dochter van zijn werkgever, neemt de zorg voor hem op haar schouders. Gaandeweg vullen zij gezamenlijk de gaten in Phils geheugen op. Zo herinnert Millie hem eraan dat ze ooit geliefden waren, een verhouding die zij voor de rest van de gemeenschap altijd geheim hebben gehouden. Maar is dat wel zo?

Bouli Lanners, een bekend gezicht in de Belgische en Franse filmwereld, heeft naast zijn acteercarrière ook een succesvolle carrière als regisseur opgebouwd. Met films als ‘Eldorado’ (2008) en ‘Les géants’ (2011) heeft hij bij zowel critici als arthouseliefhebbers een gevoelige snaar geraakt. Lanners maakt realistische films over menselijkheid, spijt en vergeving. ‘Nobody Has to Know’, zijn eerste Engelstalige productie, past op thematisch vlak naadloos in zijn oeuvre. Dit is een ingetogen en subtiele film, die het vooral moet hebben van zijn karakters en de prachtige shots van Schotland.

Lanners wilde al geruime tijd een film in het buitenland maken. Zijn keuze viel uiteindelijk op Schotland, waar hij al meer dan dertig jaar op vakantie gaat. Hij sloeg de handen ineen met doorgewinterde acteurs als Michelle Fairley en Julian Glover (bekend geworden bij het grote publiek als Catelyn Stark en Grandmaester Pycelle in de hitserie “Game of Thrones”) en kreeg ook hulp aangeboden van co-regisseur Tim Mielants (‘De Patrick’, 2019). Het eindproduct is een liefdevolle film, die uitblinkt in bekwame regie en expressief acteerwerk.

Het hart van ‘Nobody Has to Know’ bestaat uit de opbloeiende band tussen Phil en Millie. Hoewel deze twee personages elkaar al geruime tijd kennen, komt hun relatie door Phils geheugenverlies plotseling weer in de startblokken te staan. Net zoals Phil maken wij als kijker geleidelijk kennis met de verborgen geschiedenis van deze personages. Veel blijft echter onbesproken. Dit zijn stille lieden, die zelden over hun emoties spreken. Zij besteden hun tijd doorgaans alleen en afgescheiden van de rest van de wereld. Het onherbergzame landschap weerspiegelt steevast hun eenzaamheid.

‘Nobody Has to Know’ is een intiem en humanistisch drama in de lijn van Lanners vorige werk. De film zal hem hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe fans opleveren, maar voor zijn huidige aanhang is dit anderhalf uur genieten geblazen.

Len Karstens

Bioscooprelease: 5 mei 2022