Nobody Knows – Dare mo shiranai (2004)

Regie: Hirokazu Koreeda | 141 minuten | drama | Acteurs: Yuya Yagira, Ayu Kitaura, Hiei Kimura, Momoko Shimizu, Kan Hanae, You

‘Nobody Knows’ is gebaseerd op een waargebeurd gegeven, maar de details van het verhaal zijn fictief. De gebeurtenissen die het uitgangspunt vormen voor het verhaal vonden in 1988 plaats in Tokio. Een moeder vertrok met de noorderzon en liet haar vier kinderen alleen achter in een tweekamerflat. Bijna niemand wist van het bestaan van deze kinderen af. Omdat ze nooit bij de burgerlijke stand waren aangegeven, bestonden ze voor de wet ook niet. Het verblijf van de vier in de flat werd op dramatische wijze beëindigd door de dood van het jongste kind.

Regisseur Kore-eda concentreert zich in deze film op de hechte onderlinge band tussen de vier kinderen, en hoe deze op bepaalde momenten op de proef wordt gesteld. Ook wordt de ontwikkeling van de twaalfjarige Akira, de belangrijkste figuur in het verhaal, gevolgd. Als zijn moeder is verdwenen neemt hij zowel de vader- als moederrol op zich voor zijn broer en twee zussen. Later voegt Saki zich bij het gezin, een spijbelende scholiere die door haar medeleerlingen wordt gepest. Zij neemt deels de verzorgende rol op zich voor de jongere kinderen, en weet zo Akira een beetje te ontlasten. Als Saki door omstandigheden wegvalt en het geld van Akira opraakt, slaat het noodlot toe.

De vijftienjarige Yuya Yagira kreeg voor de rol van Akira verdiend de prijs voor beste acteur op het filmfestival van Cannes in 2004. Tijdens de opnames voor de film in 2002 en 2003 had Yagira zijn groeispurt en kreeg hij ook de baard in zijn keel. Ook veranderde hij volgens regisseur Kore-eda van een verlegen jongen in een soort leidersfiguur. Yagira maakte dus in het echt dezelfde ontwikkeling door als zijn alter ego in de film, wat de geloofwaardigheid van zijn rol zeer ten goede is gekomen.

Hirokazu Kore-eda was oorspronkelijk eigenlijk helemaal niet van plan om in de filmwereld terecht te komen. Toen hij nog op de universiteit zat was zijn doel om romanschrijver te worden. Uiteindelijk heeft hij dit doel nooit bereikt, hoewel hij wel enkele van de door hem verfilmde scripts zelf heeft geschreven (waaronder het script van ‘Nobody Knows’). Na zijn afstuderen kreeg Kore-eda vrijwel direct een baan bij een TV-station, als assistent-regisseur. Enkele jaren later regisseerde hij zijn eerste film.

Voor iemand die min of meer per ongeluk in het filmvak terecht is gekomen doet Kore-eda het uitstekend: vrijwel al zijn films (acht in totaal) zijn heel goed ontvangen. Ook ‘Nobody Knows’ getuigt van vakmanschap. Ondanks de lengte van de film (bijna 2,5 uur) en de herhalingen van gebeurtenissen is geen scène overbodig, en draagt dit alles alleen maar bij aan de overtuigingskracht van de film. Uit de beelden spreekt niet alleen de eentonigheid van het bestaan van de vier kinderen, maar ook de veerkracht van hun geest. Deze film doet uitzien naar het volgende werk van Kore-eda’s hand.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 14 april 2005