Nocturne (2020)

Regie: Zu Quirke | 90 minuten | horror | Acteurs: Sydney Sweeney, Jacques Colimon, Ji Eun Hwang, Madison Iseman, Asia Jackson, Brandon Keener, Bryce McKinney, John Rothman, John Rothman, Stephon Fuller, A.J. Tannen, Rodney To, Julie Benz, JoNell Kennedy, Phillip Wampler

‘Nocturne’ opent met een in het oog springende scène waarin we zien hoe een jonge muzikante vlijtig zit te oefenen op haar kamer. Ondertussen zoomt de camera heel langzaam uit om de aandacht van de kijker te vestigen op een aantal vreemde en cryptische symbolen op de muur. Uiteindelijk laat de muzikante haar instrument voor wat het is, loopt ze naar het balkon en stort ze zich naar beneden, een wisse dood tegemoet.

Niet lang na deze tragische gebeurtenis vindt Juliet, een pianospeelster die studeert aan dezelfde muziekschool, het dagboek van het dode meisje. Het staat vol met aparte, onheilspellende en profetische tekeningen. Juliet raakt in de ban van de illustraties en neemt steeds vaker risico’s en beslissingen in haar professionele en persoonlijke leven die eigenlijk niet bij haar karakter passen. Uiteindelijk lijkt ze zelfs uit de muzikale schaduw te stappen van haar populairdere en getalenteerdere zus Vivian. Maar welke prijs moet ze hier uiteindelijk voor betalen?

Qua verhaal herbergt ‘Nocturne’ een behoorlijke dosis suspense-, drama- en griezelpotentie. Toch wordt die belofte maar sporadisch ingelost. De film is op zijn best als de surrealistische elementen vrij spel krijgen en zowel visueel als auditief hun omineuze schaduwen vooruitwerpen. Zijn de illustraties en Juliets visioenen de voorbode van een bruut en gewelddadig levenseinde of zal haar queeste naar muzikale roem eindigen in een succesverhaal? Helaas zijn deze momenten net iets te dun gezaaid en verzandt een groot deel van de film in een vlak portret van het leven op een veeleisende muziekschool. Mooie en beklemmende scènes worden te vaak afgewisseld met lange, zich tergend traag voortslepende stukken die er niet in slagen om de kijker bij de strot te grijpen.

Het helpt ook niet dat Sydney Sweeney nalaat om van Juliet een complex of boeiend personage te maken waar je als kijker veel om geeft. Juliet wordt vooral gedirigeerd en gestuurd door de gebeurtenissen om haar heen, maar wordt zelf nooit echt interessant. Deze muzikaal getinte film heeft bovendien moeite om een eigen en coherente toon te vinden. ‘Nocturne’ is duidelijk geïnspireerd door ‘Black Swan’ en ‘Suspiria’, maar weet niet duidelijk op welke van deze twee (compleet verschillende) juweeltjes het meer wil lijken. Bovendien heeft de film last van een probleem waar meer werken uit de filmreeks ‘Welcome to the Blumhouse’ mee kampen: ‘Nocturne’ voelt vaak aan als een korte film of op zichzelf staande aflevering van een serie die wat geforceerd is opgerekt naar een speelduur van anderhalf uur.

Hoewel ‘Nocturne’ een paar momenten heeft waarop sfeer, geluid en visueel vakmanschap samenvloeien in sublieme filmkunst, is de prent in zijn geheel te vlak, ongeïnspireerd en voorspelbaar om echt indruk te maken op de liefhebbers van het betere tragedie- en griezelwerk.

Frank Heinen

VOD-release: 13 oktober 2020 (Amazon Prime)