Non-Stop (2014)

Regie: Jaume Collet-Serra | 106 minuten | actie, thriller | Acteurs: Liam Neeson, Julianne Moore, Scoot McNairy, Michelle Dockery, Nate Parker, Corey Stoll, Lupita Nyong’o, Omar Metwally, Jason Butler Hamer, Linus Roache, Shea Whigham, Anson Mount, Quinn McColgan, Corey Hawkins, Frank Deal, Bar Paly, Edoardo Costa, Jon Abrahams, Amanda Quaid

Liam Neeson brak bij het grote publiek door met zijn rol als Oscar Schindler in ‘Schindler’s List’. Vervolgens was hij in verschillende historisch verantwoorde dramafilms als ‘Rob Roy’ en ‘Michael Collins’ te zien. Anno 2014 loopt Neeson tegen de 60 en is hij vooral bekend als actieheld. Het kan verkeren. In het luchtige ‘Non-Stop’ speelt de boomlange Ier een air marshall.

Deze air marshall heeft het niet gemakkelijk. Hij is aan lagerwal geraakt en heeft weinig zin in zijn werk. De fles is zijn beste kameraad. Als hij tijdens een vlucht telefonisch bedreigd wordt, dreigt zijn belager een passagier te vermoorden als er niet snel een astronomisch hoog geldbedrag op een rekening wordt gestort.

‘Non-Stop’ is geregisseerd door Jaume Collet-Serra. Hij en Neeson werkten in het verleden samen aan ‘Unknown’. Ook al zo’n nietszeggend, maar vermakelijk niemendalletje. Blijkbaar is de samenwerking goed bevallen, want het duo is weer met elkaar in zee gegaan. ‘Non-Stop’ is een vermakelijke pulpfilm. De plotwendingen – die elkaar in hoog tempo opvolgen – zijn bizar en ongeloofwaardig, maar het degelijke spel van Neeson en de visuele flair van Collet-Serra’s montage vergoeden veel. De Ier leunt zwaar op zijn charisma. Dit is duidelijk een broodfilm voor hem, maar hij doet het leuk. De bijrol van Julianne Moore is erg apart. De actrice draaft op als ietwat vreemde passagier, maar haar bijdrage voegt weinig toe en de actrice kan niet veel van haar fletse rol maken. Zonde.

Over een jaar zal niemand zich deze film nog herinneren, want daarvoor mist deze thriller inhoud en diepgang. Dit is de cinematografische variant van een chocoladereep. Het stilt de stevige trek, maar vult niet. De fans van Neeson zullen deze film zeker kunnen waarderen. Als je geen al te hoge eisen stelt en logica niet al te belangrijk vindt, dan is ‘Non-Stop’ je ding.

Neeson op de automatische piloot in een film die zich in het luchtruim afspeelt… Dat kan geen toeval zijn.

Bioscooprelease: 27 februari 2014
DVD- en blu-ray-release: 2 juli 2014