Non ti muovere (2004)

Regie: Sergio Castellitto | 125 minuten | drama | Acteurs: Penélope Cruz, Sergio Castellitto, Claudia Gerini, Lina Bernardi, Pietro Da Silva, Angela Finocchiaro, Marco Giallini, Renato Marchetti, Marit Nissen, Elena Perino, Vittoria Piancastelli

Bestaat er zoiets als een oprecht melodrama? Een verhaal waarbij het drama regelmatig uit de bocht vliegt, de tranen continue stromen maar waarbij de toeschouwer toch kan meeleven met levensechte personages? Wie bekend is met het werk van regisseurs als Pedro Almodóvar of operacomponisten als Puccini, weet al dat het antwoord op deze vraag een volmondig ja moet zijn. En voor hen die nog twijfelen is er nu de Italiaanse film ‘Non ti muovere’.

Het melodrama van acteur en regisseur Sergio Castellitto snijdt een aantal uitgekauwde onderwerpen aan: liefde, verraad, berouw en de ontoereikendheid van menselijke communicatie. Het plot gaat over de passie van een getrouwde man voor een jonge vrouw, de keuzen die hij moet maken en het drama dat daaruit volgt. Als rode draad is er het verhaal mee verweven van Angela, de dochter van hoofdpersoon Timoteo, die na een scooterongeluk moet vechten voor haar leven.

Sergio Castellitto heeft met deze romanverfilming een flink aantal risico’s genomen. Het tempo is bijzonder traag, de dialogen en interacties zijn wisselend subtiel en explosief, en gecombineerd met de soapachtige plot en sentimentele muziek had dat catastrofaal kunnen uitpakken. De manier waarop de twee geliefden voor het eerst de liefde bedrijven is daarbij moreel nogal dubieus en dat werkt door in het vervolg. Daarnaast heeft de blikvanger van deze film, de Spaanse schone Penélope Cruz, een flinke gedaanteverwisseling moeten ondergaan. Met twintig lagen plamuur, een kloof tussen haar tanden, een koppie als een verzopen straatkat, hangende schouders en veel te hoge hakken, ziet het goede mens er werkelijk niet uit. Dapper van Cruz dat ze dit heeft aangedurfd.

Ondanks die riskante elementen is de film het bekijken toch meer dan waard. Dit komt voornamelijk door het uitmuntende acteerwerk van Cruz, Castellitto en Gerini. Ondanks het schetsmatige van hun personages weten zij levensechte karakters neer te zetten, die de toeschouwer langzaam maar zeker voor zich weten te winnen en te ontroeren. Personages die lang niet altijd even sympathiek zijn maar daardoor des te menselijker overkomen. Personages die van de toeschouwer wel enig inlevingsvermogen verlangen, aangezien hun ware aard alleen onder de oppervlakte schemert en hun handelingen nooit expliciet worden verklaard.

Tel daarbij op een gestileerde en soms originele vormgeving, gespiegelde scènes, intelligente details en dialogen, en het oordeel moet luiden dat ‘Non ti muovere’ eindelijk weer eens een behoorlijk Italiaans drama is. Zeker geen meesterwerk, daarvoor is het verhaal te afgezaagd en vliegt de film net iets te vaak uit de bocht. Maar voor liefhebbers van een stevig stuk Europees drama is ‘Non ti muovere’ toch echt een hele beste film.

Bioscooprelease: 11 augustus 2005